Bias-ul primei impresii: ce este efectul Halo?
Imaginează-ți următoarea situație: mergi la o petrecere și întâlnești pe cineva pe care tu îl consideri "atractiv", bine îmbrăcat și cu un zâmbet strălucitor. Face-ți cunoștință și deja aproape că ai un "crush". Pe măsură ce vorbiți, realizezi că iti place absolut totul la această persoană. Te gândești că este inteligentă, cu simțul umorului și chiar de succes. La finalul serii, prinsă aproape că într-o vraja, îi propui să ieșiți la un date ziua următoare. Sigur, poate ți-ai întâlnit sufletul pereche sau ... a fost doar efectul HALO.
Efectul HALO are un nume destul de sugestiv în psihologie și realitate, poți să îl asociezi cu aura unui sfânt, pentru că "halo" este un fenomen optic reprezentând un inel luminos.
Este tendința de a evalua într -un mod pozitiv o persoană sau un lucru, în întregime, plecând de la o singură caracteristică. Problema este că efectul Halo îți influențează percepția și deciziile, te face să asociezi un anumit aspect "atractivitatea unei persoane", "inteligența " cu alte trăsături care nu au de-a face în mod direct cu acesta, "generozitatea", "succesul" plecând de la date puține, "dacă este inteligent înseamnă că are valori morale" sau dacă "arată ca un fotomodel, trebuie să fie un iubit grozav".
Este peste tot prezent. La un interviu, ai avut o prezentare de 2 minute la început, impecabilă și convingătoare, dacă angajatorul își formează o impresie pozitivă, deja ai obținut job-ul. La un liceu privat, valoarea hainelor are legătură cu valoarea personală. La școală, profesorul se uită la notele de la alte materii, te crede inteligent, însă nu prea ok la materia lui, așa că îți da un punct bonus, că doar ești un "elev bun". Un politician te convinge prin simpla lui carismă, ideile lui sunt cele mai bune, nu contează că este condamnat penal, este un orator excelent.
Fiind un bias (eroare de raționament ), efectul HALO poate fi folosit astfel în scopuri de a manipula, de a creea trenduri prin utilizarea lui în marketing și a vinde produse. De câte ori oamenii nu asociază un brand scump cu o calitate "foarte bună", făcând alegeri foarte costisitoare din punct de vedere financiar. Sau ajung să facă "dezvoltare personală" în programe scumpe cu niște persoane care se marketeaza că fiind "experte" (escroci ) și care induc în eroare mulți oameni.
Ca să eviți capcana acestui bias, încearcă pentru început să vezi unde te lași sau te-ai lăsat influențat, ce experiențe din trecut te-au făcut să realizezi că prima impresia (a unui produs, om ) nu este cea mai bună și ce valori, scopuri, idealuri ai. Alocă-ți mai mult timp când vrei să iei o decizie, analizează la rece și identifica-ți propriile bias- uri.
Alte articole:
- Psihoterapie online - avantaje si dezavantaje
- Imagini care iti spun cat esti de stresat
- Gandirea pozitiva - un mod de viata
- Cum sa stabilesti obiectivele in viata
- Cum sa duci la indeplinire obiectivele alese
- Reevalueaza obiectivele
- Cum vindecă relația terapeutică?
- Exprimarea furiei, ca sursă a creșterii și dezvoltării personale
- Stima de sine
- Caut un psiholog - ce trebuie sa stiu?
- Impactul traumei războiului
- Nevoile împlinite, cheia unei familii fericite
- Tehnici simple care-ti cresc increderea in tine insuti
- Ce este Eneagrama
- Calea schimbarii
Secțiuni:
Cele mai accesate psihoteste:
- Test de personalitate cu imagini
- Test personalitate Jung - 16 tipuri
- Test EQ - inteligenta emotionala
- Vezi cat esti de destept - test amuzant
- Cat de vulnerabil esti la la stres?
- Gaseste cariera de vis
- Testarea emotiilor
- Dominanta creierului tau
- Cat de gelos(geloasa) esti?
- Vezi daca esti indragostit(a) cu adevarat
Articole recente:
- Tratamentul insomniei prin terapie cognitiv-comportamentală: o soluție eficientă pentru somnul tău
- Tratamentul anxietății prin terapie cognitiv-comportamentală
- Avantajele activității fizice pentru persoanele autiste
- Cum să gestionezi presiunea familială în privința deciziilor de viitor
- Diferența dintre realitate și halucinații: Înțelegerea distorsiunilor mintale
- Cum să scapi de depresie și anxietate prin sport
- Teama de a fi judecat pentru că mergi la terapie: Depășirea stigmatului
- Decizia de a merge singur în vacanță: Beneficii și considerații
- Cum să previi dependența de dispozitive electronice a copilului
- Abordări psihologice ale relației dintre infractor și victimă