Teste psihologice
Personalitate
Cariera
Cuplu si sex
Parinti
Psihoterapie
Probleme psihice
PsihoUtil
Evenimente
Greseli frecvente in cariera si la serviciu
Autor:
Camelia Airinei
Te intrebi de ce nu ai reusit sa avansezi in cariera, nu esti multumit de profesia aleasa, sau ai pierdut un loc de munca? Fiecare dintre noi am facut greseli la serviciu, insa daca gresi e omeneste, a invata din greseli este o virtute. Constientizarea celor mai frecvente greseli te poate ajuta sa beneficiezi de succesul binemeritat pe plan profesional.
• O greseala frecventa pe care o fac tinerii aflati la inceput de drum este sa se axeze exclusiv pe materiile la care au obtinut note foarte bune. Chiar daca ai cele mai mari note la chimie, asta nu inseamna ca iti vei dori sa devii chimist - chiar te vezi lucrand in laborator cu substante toata viata? Notele pot fi un criteriu de alegere a viitoarei profesii, insa sunt mai multi factori de luat in considerare: aptitudini, personalitate, interese, abilitati speciale, etc.
• Sa alegi cariera pe care o doresc parintii sau prietenii. Este o greseala sa ignori propriile aptitudini si talente si sa urmezi profesia aleasa de cel mai bun prieten, sau sa urmezi profesia parintilor.
• Sa nu ai un plan de cariera sau sa alegi slujbe aleatoriu. Pentru multi este un lucru obisnuit sa ne planificam banii, copiii, sau sa ne asiguram bunurile, insa de multe ori omitem sa facem planuri pentru cariera - de fapt sursa de venit pentru toate celelalte planuri. Toti oamenii de succes au in minte sau asternut pe hartie un plan de cariera bine gandit, la care se raporteaza de fiecare data cand iau o decizie. Pentru a avea un plan de cariera trebuie sa iti stabilesti obiectivele pe termen lung si pe termen scurt.
• Sa nu ai un CV actualizat, pregatit dinainte, care sa includa toate realizarile pana in prezent. Un CV intocmit in graba, negandit bine, nu va fi eficient. Simpla mentionare a unei ocupatii nu are nicio semnificatie. Pentru un viitor angajator conteaza ce influenta a avut munca ta pentru compania la care ai fost angajat anterior. Un CV bine realizat trebuie sa reflecte cu adevarat aptitudinile si calitatile tale. Este recomandat sa iti actualizezi CV-ul de doua ori pe an.
• Ai grija ce spui daca esti nou angajat si asculta cu atentie. Daca abia te-ai angajat si vrei sa iti exprimi parerea doar pentru a face impresie, mai bine te abtii. Daca ai informatii bine justificate despre chestiunile discutate, atunci asteapta sa fii invitat sa vorbesti. Astfel vei crea o impresie placut surprinzatoare. Incearca sa-i asculti cu atentie pe cei cu experienta si pe sefi.
O idee buna este sa ai un mentor, ai ales in domeniile tehnice. Acesta trebuie sa fie o persoana cu experienta, care te poate sfatui mai degraba in relatiile interpersonale la locul de munca, decat in chestiuni teoretice.
• Munca neglijenta si comportament neserios. Daca nu ai terminat o insarcinare in timpul alocat, atunci este indicat sa ramai peste program sau sa aloci mai mult timp, decat sa predai o lucrare realizata incomplet. Neglijenta denota iresponsabilitate si lipsa valorilor in munca.
Pentru a avea succes este necesar sa fii o persoana de incredere, pe care ceilalti se pot baza. Responsabilitatea si punctualitatea sunt atuuri nu doar in cariera, ci si in viata personala.
• Rezistenta la schimbare. Trebuie sa accepti faptul ca schimbarea este un factor constant intr-o cariera de succes. Schimbarea poate fi motivata de necesitatea unei provocari sau de stimulente de ordin financiar, insa inainte de a actiona trebuie sa te gandesti daca aceasta schimbare va duce la o dezvoltare pe plan profesional sau personal si daca esti capabil sa inveti rapid aptitudini noi.
Poate fi confortabil sa faci aceleasi lucruri zi de zi, dar de multe ori schimbarea locului de munca iti poate aduce beneficii mai mari decat riscurile. Chiar daca pastrezi acelasi loc de munca, nu ai ce pierde daca privesti lucrurile din alta perspectiva. Poate sunt aspecte pe care le poti schimba in bine.
• Compania persoanelor nepotrivite. Pare un lucru nedrept sa fii judecat dupa persoanele cu care te asociezi, insa pana la urma asta este firea umana: „Spune-mi cu cine umbli, ca sa-ti spun cine esti.” Alegerea unei companii formate din colegi plini de energie si initiativa are un dublu avantaj: in primul rand vei fi vazut ca o persoana pozitiva, care merita sa aiba prieteni de calitate, iar in al doilea rand starea de spirit este contagioasa, astfel incat vei fi provocat sa fii cat mai bun.
Insa nu trebuie sa omiti un lucru: nu este o idee buna sa iti faci prieteni buni printre colegii de serviciu. Indiferent de situatie, relatiile la locul de munca trebuie sa ramana cordiale, colegiale, fara a trece la un nivel prea personal.
• Sa nu pastrezi reteaua de cunostinte in domeniu. Multe persoane care au gasit un loc de munca stabil neglijeaza relatiile construite in perioada in care cautau un loc de munca. Daca apelezi la cineva doar cand ai nevoie de o favoare, atunci sunt mai multe sanse sa fii refuzat. Profita de momente precum sarbatori si aniversari pentru a pastra relatiile bune. Oricine apreciaza daca este sunat doar pentru a fi intrebat ce mai face si nu doar pentru a i se cere anumite informatii. Conferintele, cursurile de dezvoltare, expozitiile si alte evenimente in domeniu sunt oportunitati excelente pentru noi relatii.
• Sa te complaci la acelasi nivel de dezvoltare profesionala. Traim intr-o era a informatiei, iar neactualizarea cunostintelor duce la ratarea unor oportunitati importante in cariera. Chiar daca angajatorii nu faciliteaza acest demers, un angajat are doar beneficii daca investeste in dezvoltare profesionala, pentru a fi la curent cu toate noutatile din profesia sa. Trebuie sa privesti imaginea de ansamblu si sa nu astepti sa-ti spuna altii ca este timpul sa ai initiativa sau sa iti imbunatatesti cunostintele. Angajatii entuziasti, care risca si au initiativa, sunt deseori si cei observati si recompensati.
• Sa nu te lauzi cu realizarile tale. Daca te afli la un interviu pentru o slujba sau ai ocazia sa iti revizuiesti activitatea in fata sefilor, nu te sfii sa iti evidentiezi performantele, sau contributia la succesele echipei. Ceilalti nu vor avea grija sa observe activitatea ta pozitiva in mod special; acest lucru necesita un mic efort din partea ta. Trebuie sa stii sa „te vinzi”. In acelasi timp nu uita sa acorzi credit si colegilor care merita acest lucru.
• Sa te concentrezi prea mult pe performanta. Este adevarat ca trebuie sa fii foarte bun in profesie pentru a promova, insa este poate la fel de important sa te evidentiezi. Nu este suficient sa ai cunostinte tehnice solide; trebuie sa lucrezi bine in echipa si sa ai aptitudini de comunicare interpersonala.
• Sa pui accent doar pe castigul financiar. O greseala frecventa in cariera este focalizarea atentiei doar pe propria persoana si pe castigul material, omitand binestarea companiei si a angajatorilor. Managerii apreciaza angajatorii loiali companiei si muncii depuse, recompensandu-i cu mariri de salariu si promovari. Ai grija sa nu te plangi prea mult de salariul mic, sa nu folosesti zilele de concediu medical drept concediu de relaxare, sa consideri promovarile un drept care trebuie castigat si sa iti concentrezi atentia pe lucrurile din care are de castigat compania si nu tu personal. Daca vei trece de la un loc de munca la altul, in cautarea unui salariu mai bun, vei fi privit ca un angajat care poate pleca oricand, daca are o oferta mai buna.
• Sa nu recunosti ca ai gresit. Oricine poate gresi, insa cine recunoaste ca a gresit este intr-adevar de apreciat, mai ales daca reuseste sa si invete ceva din aceasta experienta. Asumarea responsabilitatii dovedeste maturitate profesionala si incredere in propria valoare. Vei avea mai multa credibilitate daca esti cinstit cu greselile pe care le-ai facut si daca incerci sa le corectezi.
• Sa nu pastrezi un echilibru intre cariera si viata personala. Pentru a fi eficient la locul de munca trebuie sa ai o viata personala echilibrata. De asemenea, nu poti trai doar pentru a munci - vacantele si o viata de familie implinita reprezinta sursa de energie pentru performantele de la serviciu.
• Exista o serie de greseli frecvente la serviciu, dar care tin totodata de bunul simt, cum ar fi sa postezi pe retelele de socializare de pe internet fotografii care te infatiseaza in ipostaze mai putin decente, eventual in uniforma de la serviciu, sa scrii pe internet despre problemele pe care le ai la serviciu, sa vorbesti cu seful ca si cum ar fi prietenul tau, sau sa te astepti sa primesti ajutor gratuit pentru a avansa in cariera.
• O greseala frecventa pe care o fac tinerii aflati la inceput de drum este sa se axeze exclusiv pe materiile la care au obtinut note foarte bune. Chiar daca ai cele mai mari note la chimie, asta nu inseamna ca iti vei dori sa devii chimist - chiar te vezi lucrand in laborator cu substante toata viata? Notele pot fi un criteriu de alegere a viitoarei profesii, insa sunt mai multi factori de luat in considerare: aptitudini, personalitate, interese, abilitati speciale, etc.
• Sa alegi cariera pe care o doresc parintii sau prietenii. Este o greseala sa ignori propriile aptitudini si talente si sa urmezi profesia aleasa de cel mai bun prieten, sau sa urmezi profesia parintilor.
• Sa nu ai un plan de cariera sau sa alegi slujbe aleatoriu. Pentru multi este un lucru obisnuit sa ne planificam banii, copiii, sau sa ne asiguram bunurile, insa de multe ori omitem sa facem planuri pentru cariera - de fapt sursa de venit pentru toate celelalte planuri. Toti oamenii de succes au in minte sau asternut pe hartie un plan de cariera bine gandit, la care se raporteaza de fiecare data cand iau o decizie. Pentru a avea un plan de cariera trebuie sa iti stabilesti obiectivele pe termen lung si pe termen scurt.
• Sa nu ai un CV actualizat, pregatit dinainte, care sa includa toate realizarile pana in prezent. Un CV intocmit in graba, negandit bine, nu va fi eficient. Simpla mentionare a unei ocupatii nu are nicio semnificatie. Pentru un viitor angajator conteaza ce influenta a avut munca ta pentru compania la care ai fost angajat anterior. Un CV bine realizat trebuie sa reflecte cu adevarat aptitudinile si calitatile tale. Este recomandat sa iti actualizezi CV-ul de doua ori pe an.
• Ai grija ce spui daca esti nou angajat si asculta cu atentie. Daca abia te-ai angajat si vrei sa iti exprimi parerea doar pentru a face impresie, mai bine te abtii. Daca ai informatii bine justificate despre chestiunile discutate, atunci asteapta sa fii invitat sa vorbesti. Astfel vei crea o impresie placut surprinzatoare. Incearca sa-i asculti cu atentie pe cei cu experienta si pe sefi.
O idee buna este sa ai un mentor, ai ales in domeniile tehnice. Acesta trebuie sa fie o persoana cu experienta, care te poate sfatui mai degraba in relatiile interpersonale la locul de munca, decat in chestiuni teoretice.
• Munca neglijenta si comportament neserios. Daca nu ai terminat o insarcinare in timpul alocat, atunci este indicat sa ramai peste program sau sa aloci mai mult timp, decat sa predai o lucrare realizata incomplet. Neglijenta denota iresponsabilitate si lipsa valorilor in munca.
Pentru a avea succes este necesar sa fii o persoana de incredere, pe care ceilalti se pot baza. Responsabilitatea si punctualitatea sunt atuuri nu doar in cariera, ci si in viata personala.
• Rezistenta la schimbare. Trebuie sa accepti faptul ca schimbarea este un factor constant intr-o cariera de succes. Schimbarea poate fi motivata de necesitatea unei provocari sau de stimulente de ordin financiar, insa inainte de a actiona trebuie sa te gandesti daca aceasta schimbare va duce la o dezvoltare pe plan profesional sau personal si daca esti capabil sa inveti rapid aptitudini noi.
Poate fi confortabil sa faci aceleasi lucruri zi de zi, dar de multe ori schimbarea locului de munca iti poate aduce beneficii mai mari decat riscurile. Chiar daca pastrezi acelasi loc de munca, nu ai ce pierde daca privesti lucrurile din alta perspectiva. Poate sunt aspecte pe care le poti schimba in bine.
• Compania persoanelor nepotrivite. Pare un lucru nedrept sa fii judecat dupa persoanele cu care te asociezi, insa pana la urma asta este firea umana: „Spune-mi cu cine umbli, ca sa-ti spun cine esti.” Alegerea unei companii formate din colegi plini de energie si initiativa are un dublu avantaj: in primul rand vei fi vazut ca o persoana pozitiva, care merita sa aiba prieteni de calitate, iar in al doilea rand starea de spirit este contagioasa, astfel incat vei fi provocat sa fii cat mai bun.
Insa nu trebuie sa omiti un lucru: nu este o idee buna sa iti faci prieteni buni printre colegii de serviciu. Indiferent de situatie, relatiile la locul de munca trebuie sa ramana cordiale, colegiale, fara a trece la un nivel prea personal.
• Sa nu pastrezi reteaua de cunostinte in domeniu. Multe persoane care au gasit un loc de munca stabil neglijeaza relatiile construite in perioada in care cautau un loc de munca. Daca apelezi la cineva doar cand ai nevoie de o favoare, atunci sunt mai multe sanse sa fii refuzat. Profita de momente precum sarbatori si aniversari pentru a pastra relatiile bune. Oricine apreciaza daca este sunat doar pentru a fi intrebat ce mai face si nu doar pentru a i se cere anumite informatii. Conferintele, cursurile de dezvoltare, expozitiile si alte evenimente in domeniu sunt oportunitati excelente pentru noi relatii.
• Sa te complaci la acelasi nivel de dezvoltare profesionala. Traim intr-o era a informatiei, iar neactualizarea cunostintelor duce la ratarea unor oportunitati importante in cariera. Chiar daca angajatorii nu faciliteaza acest demers, un angajat are doar beneficii daca investeste in dezvoltare profesionala, pentru a fi la curent cu toate noutatile din profesia sa. Trebuie sa privesti imaginea de ansamblu si sa nu astepti sa-ti spuna altii ca este timpul sa ai initiativa sau sa iti imbunatatesti cunostintele. Angajatii entuziasti, care risca si au initiativa, sunt deseori si cei observati si recompensati.
• Sa nu te lauzi cu realizarile tale. Daca te afli la un interviu pentru o slujba sau ai ocazia sa iti revizuiesti activitatea in fata sefilor, nu te sfii sa iti evidentiezi performantele, sau contributia la succesele echipei. Ceilalti nu vor avea grija sa observe activitatea ta pozitiva in mod special; acest lucru necesita un mic efort din partea ta. Trebuie sa stii sa „te vinzi”. In acelasi timp nu uita sa acorzi credit si colegilor care merita acest lucru.
• Sa te concentrezi prea mult pe performanta. Este adevarat ca trebuie sa fii foarte bun in profesie pentru a promova, insa este poate la fel de important sa te evidentiezi. Nu este suficient sa ai cunostinte tehnice solide; trebuie sa lucrezi bine in echipa si sa ai aptitudini de comunicare interpersonala.
• Sa pui accent doar pe castigul financiar. O greseala frecventa in cariera este focalizarea atentiei doar pe propria persoana si pe castigul material, omitand binestarea companiei si a angajatorilor. Managerii apreciaza angajatorii loiali companiei si muncii depuse, recompensandu-i cu mariri de salariu si promovari. Ai grija sa nu te plangi prea mult de salariul mic, sa nu folosesti zilele de concediu medical drept concediu de relaxare, sa consideri promovarile un drept care trebuie castigat si sa iti concentrezi atentia pe lucrurile din care are de castigat compania si nu tu personal. Daca vei trece de la un loc de munca la altul, in cautarea unui salariu mai bun, vei fi privit ca un angajat care poate pleca oricand, daca are o oferta mai buna.
• Sa nu recunosti ca ai gresit. Oricine poate gresi, insa cine recunoaste ca a gresit este intr-adevar de apreciat, mai ales daca reuseste sa si invete ceva din aceasta experienta. Asumarea responsabilitatii dovedeste maturitate profesionala si incredere in propria valoare. Vei avea mai multa credibilitate daca esti cinstit cu greselile pe care le-ai facut si daca incerci sa le corectezi.
• Sa nu pastrezi un echilibru intre cariera si viata personala. Pentru a fi eficient la locul de munca trebuie sa ai o viata personala echilibrata. De asemenea, nu poti trai doar pentru a munci - vacantele si o viata de familie implinita reprezinta sursa de energie pentru performantele de la serviciu.
• Exista o serie de greseli frecvente la serviciu, dar care tin totodata de bunul simt, cum ar fi sa postezi pe retelele de socializare de pe internet fotografii care te infatiseaza in ipostaze mai putin decente, eventual in uniforma de la serviciu, sa scrii pe internet despre problemele pe care le ai la serviciu, sa vorbesti cu seful ca si cum ar fi prietenul tau, sau sa te astepti sa primesti ajutor gratuit pentru a avansa in cariera.
Satisfăcut de serviciile terapeutului tău?
În calitate de pacient încantat de serviciile de care a avut parte:
Recomandă un psihoterapeutSecțiuni:
Cele mai accesate psihoteste:
- Test de personalitate cu imagini
- Test personalitate Jung - 16 tipuri
- Test EQ - inteligenta emotionala
- Vezi cat esti de destept - test amuzant
- Cat de vulnerabil esti la la stres?
- Gaseste cariera de vis
- Testarea emotiilor
- Dominanta creierului tau
- Cat de gelos(geloasa) esti?
- Vezi daca esti indragostit(a) cu adevarat
Articole recente:
- Tratamentul insomniei prin terapie cognitiv-comportamentală: o soluție eficientă pentru somnul tău
- Tratamentul anxietății prin terapie cognitiv-comportamentală
- Avantajele activității fizice pentru persoanele autiste
- Cum să gestionezi presiunea familială în privința deciziilor de viitor
- Diferența dintre realitate și halucinații: Înțelegerea distorsiunilor mintale
- Cum să scapi de depresie și anxietate prin sport
- Teama de a fi judecat pentru că mergi la terapie: Depășirea stigmatului
- Decizia de a merge singur în vacanță: Beneficii și considerații
- Cum să previi dependența de dispozitive electronice a copilului
- Abordări psihologice ale relației dintre infractor și victimă