Teste psihologice
Personalitate
Cariera
Cuplu si sex
Parinti
Psihoterapie
Probleme psihice
PsihoUtil
Evenimente
Terapia narativă de cuplu
Autor:
Diana Ciubotaru
Astăzi vă invitam să reflectaţi asupra temei din aceasta lună, Şcoala narativă de cuplu.
Autorii acestui curent sunt Jill Freedman şi Gene Combs, un cuplu deosebit pe care am avut privilegiul să-l cunosc personal şi să particip la workshop-urile lor în 2005 în cadrul unui Congres Internaţional al Terapiei de familie în Olanda.
Din start, mix-ul dintre blândeţea si fermitatea discursului lor, m-au cucerit. Cu o atitudine autentică, simplă şi deschisă au dat tuturor participanţilor cheia relaţionării cu un cuplu din perspectiva terapiei narative. Voi trezi curiozitatea voastră cu câteva recomandări pe care ei le dau terapeuţilor în sensul de a reflecta asupra propriilor lor acţiuni şi discursuri interioare şi de a le lăsa să evolueze în permanenţă, pentru a nu deveni autolimitative. Jill Freedman şi Gene Combs şi-au ancorat terapia în construcţionismul social şi postmodernism. Subliniază mereu în cărţile lor, felul în care practica clinică e puternic influenţată de atitudinile legate de societate, discursul social dominant şi miturile care populează conştiinţa socială la un moment dat. Sper că acest scurt preambul să vă deschidă gustul spre studiul acestui curent în terapia sistemică.
Iată întrebările lor, ca nişte porţi deschise către tine, terapeutul în permanentă reconstrucţie şi schimbare:
Cer eu clienţilor mei să-mi descrie mai mult decât o realitate?
Ascult, ca şi cum aş vrea să înţeleg cum a fost construită social realitatea experienţială a acestei persoane?
Limbajul cui este “privilegiat” aici? Fac eforturi să accept şi să înţeleg descrierea lingvistică a acestei persoane? Dacă îl corectez sau accentuez felul meu de exprimare, oare de ce fac asta? Care sunt efectele diverselor diferenţieri lingvistice care apar în conversaţia terapeutică?
Care sunt poveştile care sprijină poveştile acestei persoane? Există poveşti dominante care ar oprima sau limita viaţa acestei persoane? Ce poveşti neglijate, marginalizate aud acum? Sunt ele cumva chei ale unor poveşti marginalizate care încă nu au fost spuse? Cum aş putea invita această persoană să se angajeze într-un act de ‘’insurecţie a cunoştinţelor ’’ în jurul acestor poveşti marginalizate?
Mă focusez mai mult pe înţeles decât pe “fapte”?
Evaluez (eu) această persoană sau o invit să evalueze o gamă largă de lucruri (cum merge terapia, direcţii preferate în viaţă) ?
Îmi plasez opinia în experienţa mea personală? Sunt transparent legat de contextul meu, valorile şi intenţiile mele astfel încât, acea persoană poate evalua efectele subiectivismului meu?
Sunt prins în capcana gândirii patologizante sau normative? Definim problemele colaborativ, bazându-ne pe ceea ce este problematic în experienţa acestei persoane? Mă ţin la distanţă de ipotezele şi teoriile de “tip expert” (care mă pun în poziţia de expert) ?
Aceste întrebări sunt extrase din cartea “Narrative Therapy. The Social Construction of Preffered Realities" pg. 40-41 (1996, A Norton Proffesional Book)
Terapia natativă de cuplu este abordată în curricula Şcolii Sistemice de Formare împreună cu alte curente terapeutice incitante ce oferă instrumente eficiente terapeutului care lucrează în contextul social actual.
Succes.
Pentru alte întrebări şi detalii ne puteţi contacta la contact@scoala-sistemica.ro sau la telefon 0742094746
Diana Ciubotaru formator Scoala Sistemică de Formare IAŞI
Autorii acestui curent sunt Jill Freedman şi Gene Combs, un cuplu deosebit pe care am avut privilegiul să-l cunosc personal şi să particip la workshop-urile lor în 2005 în cadrul unui Congres Internaţional al Terapiei de familie în Olanda.
Din start, mix-ul dintre blândeţea si fermitatea discursului lor, m-au cucerit. Cu o atitudine autentică, simplă şi deschisă au dat tuturor participanţilor cheia relaţionării cu un cuplu din perspectiva terapiei narative. Voi trezi curiozitatea voastră cu câteva recomandări pe care ei le dau terapeuţilor în sensul de a reflecta asupra propriilor lor acţiuni şi discursuri interioare şi de a le lăsa să evolueze în permanenţă, pentru a nu deveni autolimitative. Jill Freedman şi Gene Combs şi-au ancorat terapia în construcţionismul social şi postmodernism. Subliniază mereu în cărţile lor, felul în care practica clinică e puternic influenţată de atitudinile legate de societate, discursul social dominant şi miturile care populează conştiinţa socială la un moment dat. Sper că acest scurt preambul să vă deschidă gustul spre studiul acestui curent în terapia sistemică.
Iată întrebările lor, ca nişte porţi deschise către tine, terapeutul în permanentă reconstrucţie şi schimbare:
Cer eu clienţilor mei să-mi descrie mai mult decât o realitate?
Ascult, ca şi cum aş vrea să înţeleg cum a fost construită social realitatea experienţială a acestei persoane?
Limbajul cui este “privilegiat” aici? Fac eforturi să accept şi să înţeleg descrierea lingvistică a acestei persoane? Dacă îl corectez sau accentuez felul meu de exprimare, oare de ce fac asta? Care sunt efectele diverselor diferenţieri lingvistice care apar în conversaţia terapeutică?
Care sunt poveştile care sprijină poveştile acestei persoane? Există poveşti dominante care ar oprima sau limita viaţa acestei persoane? Ce poveşti neglijate, marginalizate aud acum? Sunt ele cumva chei ale unor poveşti marginalizate care încă nu au fost spuse? Cum aş putea invita această persoană să se angajeze într-un act de ‘’insurecţie a cunoştinţelor ’’ în jurul acestor poveşti marginalizate?
Mă focusez mai mult pe înţeles decât pe “fapte”?
Evaluez (eu) această persoană sau o invit să evalueze o gamă largă de lucruri (cum merge terapia, direcţii preferate în viaţă) ?
Îmi plasez opinia în experienţa mea personală? Sunt transparent legat de contextul meu, valorile şi intenţiile mele astfel încât, acea persoană poate evalua efectele subiectivismului meu?
Sunt prins în capcana gândirii patologizante sau normative? Definim problemele colaborativ, bazându-ne pe ceea ce este problematic în experienţa acestei persoane? Mă ţin la distanţă de ipotezele şi teoriile de “tip expert” (care mă pun în poziţia de expert) ?
Aceste întrebări sunt extrase din cartea “Narrative Therapy. The Social Construction of Preffered Realities" pg. 40-41 (1996, A Norton Proffesional Book)
Terapia natativă de cuplu este abordată în curricula Şcolii Sistemice de Formare împreună cu alte curente terapeutice incitante ce oferă instrumente eficiente terapeutului care lucrează în contextul social actual.
Succes.
Pentru alte întrebări şi detalii ne puteţi contacta la contact@scoala-sistemica.ro sau la telefon 0742094746
Diana Ciubotaru formator Scoala Sistemică de Formare IAŞI
Alte articole:
- Seminar Sandplay Therapy - 1 octombrie 2011
- Formare in Psihologia Clinica
- Curs de optimizare si dezvoltare personala pentru adolescenti si tineri
- Terapie de grup: Programul pentru sanatate
- Terapie de grup in tratamentul dependentelor
- Atelier de dezvoltare personala pentru adulti
- Antrenament Autogen Schultz
- Autocunoastere si dezvoltare personala
- Depasirea dificultatilor in relatia de cuplu
- Workshop - Cum să ai o relaţie fericită şi de durată
- Grup dezvoltare personala- inscrieri pana la data de 01 februarie 2012
- Grup de Dezvoltare Personala pentru Copiii intre 7 si 10 ani
- Controlul anxietatii - atacuri de panica, fobii, stres, 27.01.2012
- Depasirea dependentei (de substante, jocuri, persoane, sex), 27.01.2012
- Ajuta si Alege Excelenta -NLP (programare neuro-lingvistica)
Gamma Clinic Psychology - Psihoterapeut principal Diana Laura Ciubotaru
Vezi prezentarea cabinetului
Secțiuni:
Cele mai accesate psihoteste:
- Test de personalitate cu imagini
- Test personalitate Jung - 16 tipuri
- Test EQ - inteligenta emotionala
- Vezi cat esti de destept - test amuzant
- Cat de vulnerabil esti la la stres?
- Gaseste cariera de vis
- Testarea emotiilor
- Dominanta creierului tau
- Cat de gelos(geloasa) esti?
- Vezi daca esti indragostit(a) cu adevarat
Articole recente:
- Tratamentul insomniei prin terapie cognitiv-comportamentală: o soluție eficientă pentru somnul tău
- Tratamentul anxietății prin terapie cognitiv-comportamentală
- Avantajele activității fizice pentru persoanele autiste
- Cum să gestionezi presiunea familială în privința deciziilor de viitor
- Diferența dintre realitate și halucinații: Înțelegerea distorsiunilor mintale
- Cum să scapi de depresie și anxietate prin sport
- Teama de a fi judecat pentru că mergi la terapie: Depășirea stigmatului
- Decizia de a merge singur în vacanță: Beneficii și considerații
- Cum să previi dependența de dispozitive electronice a copilului
- Abordări psihologice ale relației dintre infractor și victimă