Grup de suport pentru cupluri care se confrunta cu problema infertilitatii
Incepand cu luna februarie, impreuna cu Asociatia S.O.S. Infertilitatea am demarat un proiect care vine in spijinul cuplurilor care se confrunta cu problema infertilitatii. Am programat 6 intalniri in cadrul grupului de suport, urmand ca in luna martie sa mai parcurgem trei intalniri, finalizand astfel primul grup de suport din Iasi pe aceasta problematica. De asemenea, dezvalui faptul ca o participanta a obtinut deja sarcina mult asteptata. Grupul este coordonat de psihoterapeut Roxana Dumitru, iar persoanele interesate de a participa la astfel de evenimente pot sa ne contacteze prin intermediul blogului sau a adresei personale.
Descrierea grupului de beneficiari:
Grupul tinta este alcatuit din 5 cupluri heterosexuale cu varste cuprinse intre 30 si 40 de ani.
Structura şi desfăşurarea intervenţiei
1. Scopul intervenţiei: Diminuarea starii de discomfort psihic datorat diagnosticului de inferitilitate si acordarea spriinului necesar in lupta cu infertilitatea.
2. Obiectivele intervenţiei:
acceptarea de sine, dezvoltarea stimei de sine şi a încrederii în sine
constientizarea emotiilor si exprimarea lor
identificarea resurselor personale in depasirea obstacolelor intampinate
detasarea de problema
valorizarea sexualitatii
dezvoltarea gandirii si a profetiei autoimplinite de tip pozitiv
3. Derulare intervenţiei: intervenţia s-a desfăşurat în decursul a 6 sesiuni după cum urmează:
Sesiunea 1
Obiective:
informarea, obţinerea acordului de participare şi constituirea grupului
cunoasterea participantilor in vederea realizarii coeziunii grupului, depasirea barierelor in ceea ce priveste exprimarea sentimentelor
Momente şi tehnici utilizate:
prezentarea cu caracter general a tematicilor si a desfasurarii sedintelor
autoprezentarea participantilor si comunicarea expectantelor cu privire la activitatea grupului si a rezultatelor dorite
stabilirea regulilor grupului prin identificarea nevoilor membrilor (ex sa ascultam fara sa criticam, incurajarea opiniilor diverse, confidentialitate, evitarea criticilor, etc )
obţinerea acordului individual de participare la grupul de suport
clarificarea eventualelor nelamuriri a participantilor
Descrierea activitatii
Exercitii de “incalzire” sau spargerea ghetii
Pentru a crea o atmosfera relaxanta si dezinhibata, propunem deschiderea activitatii cu un joc. Participantii se vor prezenta colegilor de grup impartasind din trecutul lor informatii si sperante de viitor pe care le considera importante utilizand esarfe. Astfel, pentru fiecare afirmatie, protagonistul va folosi o esarfa pe care o va prinde de o anumita parte a corpului.
Discutiile vor urmari focalizarea pe emotiile resimtite in timpul exercitiului si impartasirea trairilor tuturor participantilor.
De asemenea, fiecare persoana va impartasi grupului asteptarile, nevoile pe care le au de la intalnirile de grup. La fel de importante sunt si temerile sau ingrijorarile acestora, in vederea demontarii lor si a crearii unei atmosfere si a unuu spatiu securizat, propice dezvaluirii sentimentelor intime ale participantilor.
Exercitiu “Cine sunt eu” prin ochii mei, prin ochii mamei, a tatalui, a sotului. Fiecare participant va nota caracteristici negative ale relatiei dintre parinti si caracteristici pozitive ale acestora. Ce am admirat cel mai mult la ei? Ce m-a deranjat cel mai tare?
Resurse: 20 de esarfe colorate, dvd player, participantii
Sesiunea 2
Obiective:
constientizarea emotiilor si exprimarea lor
Momente şi tehnici utilizate:
introducerea in actvitate si explicarea sarcinilor de indeplinit
sculptura de familie
antrenarea persoanelor spectatoare in rolul activ de observatori
discutarea si interpretarea secventelor semnificative
Descrierea activitatii
Toate cuplurile se vor aseza intr-un grup statuar cu sens, fiecare dintre parteneri avand posibilitatea de a modela “tabloul” relatiei dintre acestia.. Acesta va portretiza in termeni de spatiu, postura, atitudine, perceptiile fiecarei persoane despre propriul cuplu. Exercitiul permite o ampla constientizare asupra semnificatiilor relatiilor dintre cei doi parteneri, cu avantajele si dezavantajele corespunzatoare. Astfel, portretul fizic releva si pe cel emotional, dupa cum favorizeaza exprimarea si experimentarea trairilor emotionale resimtite de fiecare membru. De asemenea, se vor experimenta pozitii de tipul “facem fata lumii imprena”, “ne sprijinim unul pe celalalt” dupa instructiunile terapeutului. Se vor analiza senzatiile si sentimentele traite in timpul exercitiului si se vor face analogii la viata cuplului de zi cu zi.
Aceasta tehnica permite exprimarea diferitelor moduri de a explora, de a recunoaşte şi integra mai bine polarităţile personalitatii, reusind sa le armonizeze, ceea ce va conduce la clarificare şi obţinerea unui echilibru interior.
Resurse: participantii
Sesiunea 3
Obiective:
identificarea resurselor personale in depasirea obstacolelor intampinate
Momente şi tehnici utilizate:
pregatirea si motivarea participantilor pentru activitate prin rezumarea desfasurarii acesteia
experimentarea tehnicii “zidului”
discutii pe marginea sentimentelor experimentate in timpul exercitiului
Descrierea activitatii
Fiecare participant va experimenta pe rand confruntarea cu zidul imaginar in timp ce terapeutul ii va descrie detaliile si il va ghida catre experimentarea unor situatii dificle, problematice si care ii forteaza sa valorifice resursele existente. Astfel, situatia descrisa poate sa fie astfel: te afli in desert, mergi de foarte multa vreme, ai terminat apa si iti este foarte sete. In fata ta se interpune un zid foarte lung, foarte inalt pe care se pare ca nu poti sa-l depasesti nici inconjurandu-l si nici catarandu-te. Ce faci in aceasta situatie? Stii ca dupa acel zid se afla o oaza in care vei gasi tot ce ai nevoie: umbra, apa, oameni.
Se urmareste modalitatea in care au reactionat protagonistii, daca abandoneaza, solutiile pe care le gasesc fie exterioare, cauta ajutor sau se bazeaza mai mult pe propriile puteri. In urma exercitiului, participantii confrunta sentimente duale, identifica modalitati de reactie in fata dificultatilor si descopera resurse nebanuite, cautarea si gasirea echilibrului interior.
Sesiunea se va incheia cu un joc de rol. Toate cuplurile vor realiza o scena in care problema din prezent nu se mai manifesta. Ei vor fi rugati sa puna in act ganduri, sentimente, emotii, actiuni ale unei situatii ipotetice din viitor. Se vor identifica fragmente din acestea care ar putea fi realizate si in prezent. Participantii vor fi intrebati in legatura cu acele comportamente pe care ar dori si ar putea sa le manifeste incepand cu momentul prezent.
Sesiunea 4
Obiective:
intarirea eului
valorizarea sexualitatii
Momente şi tehnici utilizate:
Descrierea tehnicii de relaxare si beneficiile acesteia
Experimentarea relaxarii cu focalizare pe senzatii corporale
Imagerie ghidata sub relaxare cu sugestii de intarire a eului
Sensate focus
Descrierea activitatii
Participantii sunt rugati sa se focalizeze pe respiratie, concentrandu-se la inspirarea si expirarea aerului. Pe un fundal sonor adecvat, vor primi sugestii de liniste, calm, caldura, implinire, incredere, siguranta. De asemenea, vor putea experimenta aceste senzatii intr-un mediu ales de ei (munte, mare, padure, pe marginea lacului, etc ) fiind rugati sa ia cu ei la intoarcere un obiect care sa le aminteasca de acea stare minunata (formarea unei ancore ) .Ancorarea in resursele proprii. Apoi, fiecare va povesti ce anume a experimentat si cum crede ca poate sa retraiasca acel sentiment atunci cand va avea nevoie. Analiza experientei de relaxare.
Ulterior participantii sunt instruiti cu privire la valorificarea intimitatii in cuplu prin exercitii de explorare corporala fara focalizare sexuala. Se urmareste cresterea coeziunii cuplului, a impartasirii dorintelor si nevoilor.
Sesiunea 5
Obiective:
exteriorizarea problemei si comunicarea cu ea in vederea reducerii efectelor negative si constientizarea faptului ca ea nu este echivalenta cu persoana.
Momente şi tehnici utilizate:
Discutarea pe marginea evenimentelor si a schimbarilor petrecute de la ultima intalnire
Introducere in activitatea propriu zisa prin descrierea acesteia
Tehnica metapozitiilor
Tehnica “linia timpului”
Descrierea activitatii
Fiecare cuplu va descrie problema sau nemultumirea pe care o au atat separat cat si ca si cuplu. Dupa expunerea acesteia fiecare dintre ei va fi mutat pe un alt loc, ca si cand ar fi o alta persoana si va fi rugat sa isi exprime opinia in legatura cu problema expusa anterior. Se va repeta schimbarea pozitiei, persoana detasandu-se din ce in ce mai mult. Astfel, capatand un grad de obiectivitate aceasta va formula obiective de viitor (poate incepe cu lucruri pe care stie clar ca va putea sa le indeplineasca pentru a dobandi incredere ) . Cu ajutorul “liniei timpului”, persoanele vor realiza la nivel mental implinirea, scopul propus si vor trai beneficiile acesteia.
Sesiunea 6
Obiective:
informarea asupra încheierii terapie de grup
Momente şi tehnici utilizate:
etapa de încălzire cu discutarea aspectelor informale de acomodare
expunere şi discutare – rezumatul terapie de grup
discuţii de grup cu privire la unele nelamuriri, nelinisti personale
relaxarea folosind fondul muzical la sfârşitul sesiunii pentru a crea o destindere a participanţilor înainte de părăsirea sesiunii.
realizarea unui plan de aplicare pentru fiecare participant
In aceasta sesiune se vor rezuma activitatile facute pe parcursul terapiei de grup. Fiecare participant isi va exprima punctual de vedere referitor la cele petrecute in grup.
Psihoterapeut
Roxana Dumitru
roxanadumitru.psihoterapie@gmail.com
Alte articole:
- Seminar Sandplay Therapy - 1 octombrie 2011
- Formare in Psihologia Clinica
- Curs de optimizare si dezvoltare personala pentru adolescenti si tineri
- Terapie de grup: Programul pentru sanatate
- Terapie de grup in tratamentul dependentelor
- Atelier de dezvoltare personala pentru adulti
- Antrenament Autogen Schultz
- Autocunoastere si dezvoltare personala
- Depasirea dificultatilor in relatia de cuplu
- Workshop - Cum să ai o relaţie fericită şi de durată
- Grup dezvoltare personala- inscrieri pana la data de 01 februarie 2012
- Grup de Dezvoltare Personala pentru Copiii intre 7 si 10 ani
- Controlul anxietatii - atacuri de panica, fobii, stres, 27.01.2012
- Depasirea dependentei (de substante, jocuri, persoane, sex), 27.01.2012
- Ajuta si Alege Excelenta -NLP (programare neuro-lingvistica)
Secțiuni:
Cele mai accesate psihoteste:
- Test de personalitate cu imagini
- Test personalitate Jung - 16 tipuri
- Test EQ - inteligenta emotionala
- Vezi cat esti de destept - test amuzant
- Cat de vulnerabil esti la la stres?
- Gaseste cariera de vis
- Testarea emotiilor
- Dominanta creierului tau
- Cat de gelos(geloasa) esti?
- Vezi daca esti indragostit(a) cu adevarat
Articole recente:
- Tratamentul insomniei prin terapie cognitiv-comportamentală: o soluție eficientă pentru somnul tău
- Tratamentul anxietății prin terapie cognitiv-comportamentală
- Avantajele activității fizice pentru persoanele autiste
- Cum să gestionezi presiunea familială în privința deciziilor de viitor
- Diferența dintre realitate și halucinații: Înțelegerea distorsiunilor mintale
- Cum să scapi de depresie și anxietate prin sport
- Teama de a fi judecat pentru că mergi la terapie: Depășirea stigmatului
- Decizia de a merge singur în vacanță: Beneficii și considerații
- Cum să previi dependența de dispozitive electronice a copilului
- Abordări psihologice ale relației dintre infractor și victimă