INTELIGENTA EMOTIONALA
Inapoi Autor: Psihoterapeut Mandoc Florentina
Inteligenta emotionala inseamna "sa ai capacitatea rara de a te enerva pe acea persoana pe care trebuie, in masura in care trebuie, la momentul potrivit, pentru motivul potivit si in modul in care trebuie".
Pentru a putea defini IE este bine sa ne concentram pentru inceput asupra celor 2 termeni care compun acest concept.
- inteligenta - capacitatea unui individ de a invata din experienta, acumula cunostinte si de a rationa in mod abstract in vederea atingerii scopurilor si adaptarii la mediu;
- emotia - o activitate de raspuns a organismlui care include o combinatie de reactii psihofiziologice, sentimente si activitati cognitive (furie, tristete, teama, bucurie, surpriza, dezgust ) .
IE reprezinta punctul de intersectie al emotiilor cu inteligenta - IE este capacitatea de a rationa asupra si in ceea ce priveste emotiile, respectiv abilitatea de a percepe in mod corect propriile emotii, de a le intelege - in vederea facilitarii gandirii si de a le gestiona in mod corect pentru a sprijini procesul dezvoltarii intelectuale si emotionale.
Consideratii filosofice asupra interactionarii dintre emotie si gandire au o vechime de este 2000 de ani; cu toate acestea perioada reprezentativa pentru istoria acestui concept incepe cu anul 1900 si se poate diviza in 5 subperioade in functie de importanta acordata acestuia si intensitatea sutdierii sale.
In studiul inteligentei, pornind de la nevoia de adaptare a omului la mediul social, Thorndike definea INTELIGENTA SOCIALA ca fiind capacitatea de a intelege si a actiona inteligent in cadrul relatiilor interumane. Astfel s-au delimitat si au fost introdusi termenii de inteligenta interpersonala - abilitatea de a-i intelege pe ceilalti - si inteligenta intrapersonala - abilitatea de a iti indrepta atentia catre propria persoana pentru o autocunoastere buna si atingerea echilibrului din punct de vedere emotional. Se considera ca termenul de "inteligenta emotionala" a fost formulat pentru prima data intr-o teza de doctorat in S.U.A in 1985 - el a fost 10 ani mai tarziu popularizat de catre Daniel Goleman, care si-a folosit formatia de ziarist in acest scop, si se poate spune ca a reusit cu succes. Conform unor date statistice, pe Internet se pot accesa peste 500.000 de pagini care dezbat intr-o maniera mai mult sau mai putin academica notiunea de inteligenta emotionala.
In prezent se delimiteaza conturate 3 mari directii in definirea IE - definirea conceptului impreuna cu instrumentul de masurare dezvoltat:
- modelul EI ca suma de abilitati dezvoltat de Mayer si Salovey, impreuna cu modalitatea de masurare dezvoltata impreuna cu Caruso;
Mayer si Salovey definesc IE ca fiind:
a ) abilitatea de a percepe cat mai corect emotiile si de a le exprima;
b ) abilitatea de a accede sau genera sentimente atunci cand ele faciliteaza gandirea;
c ) abilitatea de a cunoaste si intelege emotiile si de a le regla pentru a promova dezvoltarea emotionala si intelectuala;
Conform teoriei lor se pot evidentia mai multe niveluri ale formarii IE:
1-evaluarea perceptiva si exprimarea emotiei;
2-facilitarea emotionala a gandirii;
3-intelegerea si analiza emotiilor si utilizarea cunostintelor emotionale;
4-reglarea emotiilor pentru a provoca cresterea intelectuala;
- definitia data de Goleman -acesta caracterizeaza IE ca o lista de atribute si caracteristici personale si sociale; ECI (The Emotional Competence Inventory ) ; In viziunea lui, constructele care compun aceasta forma a inteligentei sunt:
- constiinta de sine;
- auto-controlul;
- motivatia;
- empatia;
- aptitudiile sociale.
- abordarea Bar-On - care defineste IE astfel: "un set de capacitati, competente si abilitati non-cognitive care influenteaza abilitatea unei persoane de a face fata cu succes necesitatilor si presiunilor generate de adaptarea la mediu"; Bar-On EQ-i;
Conform teoriei sale componentele IE sunt urmatoarele:
- aspectul intrapersonal
- constientizarea propriilor emotii;
- optimism, asertivitate;
- respect, consideratie pentru propria persoana;
- autorealizare;
- independenta;
- aspectul interpersonal
- empatie;
- relatii interpersonale;
- responsabilitate sociala;
- adaptabilitate
- rezolvarea problemelor;
- testarea realitatii;
- flexibilitate;
- controlul stresului
- toleranta la stress;
- controlul impulsurilor;
- dispozitia generala
- fericire;
-optimism.
Ridicarea nivelului IE presupune parcurgerea mai multor etape:
- identificarea propriior emotii - este utila folosirea unei liste de cuvinte care desemneaza sentimente;
- faza de asumare a responsabilitatii pentru emotiile identificate;
- invatarea compasiunii si empatiei - si incercarea de a le aplica in practica zi de zi.
Empatia se refera la abilitatea de a ne raporta la sentimentele si nevoile celorlalti fara a renunta insa la propria noastra experienta emotionala. Empatia presupune intelegerea celuilalt, participarea la problemele sale emotionale fara a fi implicat in rezolvarea acestora.
In atingerea nivelului optim de IE o importanta deosebita o au diferentele de gen - femeile au o capacitate mai mare de relationare si de constientizare a emotiilor proprii si ale celorlalti, in timp ce barbatii rezista mai bine la stress.
In ceea ce priveste beneficiile dezvoltarii unui nivel inalt de IE - printre cele mai mult discutate se afla corelatia pozitva intre aceasta si abilitatile de leadership. Studiile arate ca nivelul inalt de IE este asociat cu performante bune in urmatoarele domenii: management participativ, capcitatea de a comunica cu ceilalti astfel incat acestia sa se simta in largul lor, echilibru intre viata personala si cea profesionala, construirea si mentinerea de relatii interpersonale bune atat cu superiorii cat si cu subalternii, capacitatea de a lua decizii, gestionarea in mod echitabil a problemelor cu care se confrunta angajatii, capacitatea de a ramane calm dupa declansarea unei crize si de a se reface rapid in urma unui esec, capacitatea de a face fata si de a depasi obstacolele in mod independent, eventual cu ajutor in partea altora, dar fara a depinde de acesta si, nu in ultimul rand, nivel inalt de asertivitate. In general angajtii apreciaza la liderii lor capacitatea de a-si controla impulsurile si mania, de a face fata cu succes situatiilor stresante, de a se manifesta multumiti de viata si de a coopera cu ceilalti membri ai grupului. Toate acestea reflecta componente ale IE.
Concluzia: exista o inteligenta care se bazeaza pe emotie si are in vedere emotia, iar persoanele care au capacitatea de a-si gestiona propriile emotii sunt mai putin predispuse la depresie, mai sanatoase, au sanse mai mari de a isi gasi job-uri bune si au relatii interpesonale mai satisfacatoare.
De retinut - Este totusi foarte important sa putem face corect deosebirea intre ceea ce este inteligenta emotionala si ceea ce nu reprezinta atribute ale acesteia; adeseori si relativ usor se poate face confuzia intre managementul autentic al emotiilor si reprimarea acestora. Inteligenta emotionala are legatura atat cu echilibrul interior cat si cu relationarea cu ceilalti, "Inteligenta emotionala nu inseamna sa zambesti tot timpul" indiferent care sunt sentimentele pe care le avem intr-un moment sau altul - reprimarea acestora conduce la conflicte interioare ulterioare.
BIBLIOGRAFIE:
Clarifying Concepts Related to EI - A Proposed Glossary (Emotional Intelligence in Everyday Life ) - J. Chiarrochi, J.D.Mayer;
A New Field Guide to EI - J.D.Mayer;
Creativitate si Inteligenta Emotionala - M. Roco, Ed. Polirom, 2004
Pentru a putea defini IE este bine sa ne concentram pentru inceput asupra celor 2 termeni care compun acest concept.
- inteligenta - capacitatea unui individ de a invata din experienta, acumula cunostinte si de a rationa in mod abstract in vederea atingerii scopurilor si adaptarii la mediu;
- emotia - o activitate de raspuns a organismlui care include o combinatie de reactii psihofiziologice, sentimente si activitati cognitive (furie, tristete, teama, bucurie, surpriza, dezgust ) .
IE reprezinta punctul de intersectie al emotiilor cu inteligenta - IE este capacitatea de a rationa asupra si in ceea ce priveste emotiile, respectiv abilitatea de a percepe in mod corect propriile emotii, de a le intelege - in vederea facilitarii gandirii si de a le gestiona in mod corect pentru a sprijini procesul dezvoltarii intelectuale si emotionale.
Consideratii filosofice asupra interactionarii dintre emotie si gandire au o vechime de este 2000 de ani; cu toate acestea perioada reprezentativa pentru istoria acestui concept incepe cu anul 1900 si se poate diviza in 5 subperioade in functie de importanta acordata acestuia si intensitatea sutdierii sale.
In studiul inteligentei, pornind de la nevoia de adaptare a omului la mediul social, Thorndike definea INTELIGENTA SOCIALA ca fiind capacitatea de a intelege si a actiona inteligent in cadrul relatiilor interumane. Astfel s-au delimitat si au fost introdusi termenii de inteligenta interpersonala - abilitatea de a-i intelege pe ceilalti - si inteligenta intrapersonala - abilitatea de a iti indrepta atentia catre propria persoana pentru o autocunoastere buna si atingerea echilibrului din punct de vedere emotional. Se considera ca termenul de "inteligenta emotionala" a fost formulat pentru prima data intr-o teza de doctorat in S.U.A in 1985 - el a fost 10 ani mai tarziu popularizat de catre Daniel Goleman, care si-a folosit formatia de ziarist in acest scop, si se poate spune ca a reusit cu succes. Conform unor date statistice, pe Internet se pot accesa peste 500.000 de pagini care dezbat intr-o maniera mai mult sau mai putin academica notiunea de inteligenta emotionala.
In prezent se delimiteaza conturate 3 mari directii in definirea IE - definirea conceptului impreuna cu instrumentul de masurare dezvoltat:
- modelul EI ca suma de abilitati dezvoltat de Mayer si Salovey, impreuna cu modalitatea de masurare dezvoltata impreuna cu Caruso;
Mayer si Salovey definesc IE ca fiind:
a ) abilitatea de a percepe cat mai corect emotiile si de a le exprima;
b ) abilitatea de a accede sau genera sentimente atunci cand ele faciliteaza gandirea;
c ) abilitatea de a cunoaste si intelege emotiile si de a le regla pentru a promova dezvoltarea emotionala si intelectuala;
Conform teoriei lor se pot evidentia mai multe niveluri ale formarii IE:
1-evaluarea perceptiva si exprimarea emotiei;
2-facilitarea emotionala a gandirii;
3-intelegerea si analiza emotiilor si utilizarea cunostintelor emotionale;
4-reglarea emotiilor pentru a provoca cresterea intelectuala;
- definitia data de Goleman -acesta caracterizeaza IE ca o lista de atribute si caracteristici personale si sociale; ECI (The Emotional Competence Inventory ) ; In viziunea lui, constructele care compun aceasta forma a inteligentei sunt:
- constiinta de sine;
- auto-controlul;
- motivatia;
- empatia;
- aptitudiile sociale.
- abordarea Bar-On - care defineste IE astfel: "un set de capacitati, competente si abilitati non-cognitive care influenteaza abilitatea unei persoane de a face fata cu succes necesitatilor si presiunilor generate de adaptarea la mediu"; Bar-On EQ-i;
Conform teoriei sale componentele IE sunt urmatoarele:
- aspectul intrapersonal
- constientizarea propriilor emotii;
- optimism, asertivitate;
- respect, consideratie pentru propria persoana;
- autorealizare;
- independenta;
- aspectul interpersonal
- empatie;
- relatii interpersonale;
- responsabilitate sociala;
- adaptabilitate
- rezolvarea problemelor;
- testarea realitatii;
- flexibilitate;
- controlul stresului
- toleranta la stress;
- controlul impulsurilor;
- dispozitia generala
- fericire;
-optimism.
Ridicarea nivelului IE presupune parcurgerea mai multor etape:
- identificarea propriior emotii - este utila folosirea unei liste de cuvinte care desemneaza sentimente;
- faza de asumare a responsabilitatii pentru emotiile identificate;
- invatarea compasiunii si empatiei - si incercarea de a le aplica in practica zi de zi.
Empatia se refera la abilitatea de a ne raporta la sentimentele si nevoile celorlalti fara a renunta insa la propria noastra experienta emotionala. Empatia presupune intelegerea celuilalt, participarea la problemele sale emotionale fara a fi implicat in rezolvarea acestora.
In atingerea nivelului optim de IE o importanta deosebita o au diferentele de gen - femeile au o capacitate mai mare de relationare si de constientizare a emotiilor proprii si ale celorlalti, in timp ce barbatii rezista mai bine la stress.
In ceea ce priveste beneficiile dezvoltarii unui nivel inalt de IE - printre cele mai mult discutate se afla corelatia pozitva intre aceasta si abilitatile de leadership. Studiile arate ca nivelul inalt de IE este asociat cu performante bune in urmatoarele domenii: management participativ, capcitatea de a comunica cu ceilalti astfel incat acestia sa se simta in largul lor, echilibru intre viata personala si cea profesionala, construirea si mentinerea de relatii interpersonale bune atat cu superiorii cat si cu subalternii, capacitatea de a lua decizii, gestionarea in mod echitabil a problemelor cu care se confrunta angajatii, capacitatea de a ramane calm dupa declansarea unei crize si de a se reface rapid in urma unui esec, capacitatea de a face fata si de a depasi obstacolele in mod independent, eventual cu ajutor in partea altora, dar fara a depinde de acesta si, nu in ultimul rand, nivel inalt de asertivitate. In general angajtii apreciaza la liderii lor capacitatea de a-si controla impulsurile si mania, de a face fata cu succes situatiilor stresante, de a se manifesta multumiti de viata si de a coopera cu ceilalti membri ai grupului. Toate acestea reflecta componente ale IE.
Concluzia: exista o inteligenta care se bazeaza pe emotie si are in vedere emotia, iar persoanele care au capacitatea de a-si gestiona propriile emotii sunt mai putin predispuse la depresie, mai sanatoase, au sanse mai mari de a isi gasi job-uri bune si au relatii interpesonale mai satisfacatoare.
De retinut - Este totusi foarte important sa putem face corect deosebirea intre ceea ce este inteligenta emotionala si ceea ce nu reprezinta atribute ale acesteia; adeseori si relativ usor se poate face confuzia intre managementul autentic al emotiilor si reprimarea acestora. Inteligenta emotionala are legatura atat cu echilibrul interior cat si cu relationarea cu ceilalti, "Inteligenta emotionala nu inseamna sa zambesti tot timpul" indiferent care sunt sentimentele pe care le avem intr-un moment sau altul - reprimarea acestora conduce la conflicte interioare ulterioare.
BIBLIOGRAFIE:
Clarifying Concepts Related to EI - A Proposed Glossary (Emotional Intelligence in Everyday Life ) - J. Chiarrochi, J.D.Mayer;
A New Field Guide to EI - J.D.Mayer;
Creativitate si Inteligenta Emotionala - M. Roco, Ed. Polirom, 2004
Mandoc Florentina - Cabinet individual de psihologie
MOTTO: A renaşte, a te elibera înseamnă a trece dincolo de ceea ce este cunoscut.Recomandă acest cabinet