Bias-ul primei impresii: ce este efectul Halo?

Inapoi Autor: Tudor Lucian

Imaginează-ți următoarea situație: mergi la o petrecere și întâlnești pe cineva pe care tu îl consideri "atractiv", bine îmbrăcat și cu un zâmbet strălucitor. Face-ți cunoștință și deja aproape că ai un "crush". Pe măsură ce vorbiți, realizezi că iti place absolut totul la această persoană. Te gândești că este inteligentă, cu simțul umorului și chiar de succes. La finalul serii, prinsă aproape că într-o vraja, îi propui să ieșiți la un date ziua următoare. Sigur, poate ți-ai întâlnit sufletul pereche sau ... a fost doar efectul HALO.

Efectul HALO are un nume destul de sugestiv în psihologie și realitate, poți să îl asociezi cu aura unui sfânt, pentru că "halo" este un fenomen optic reprezentând un inel luminos.

Este tendința de a evalua într-un mod pozitiv o persoană sau un lucru, în întregime, plecând de la o singură caracteristică. Problema este că efectul Halo îți influențează percepția și deciziile, te face să asociezi un anumit aspect "atractivitatea unei persoane", "inteligența " cu alte trăsături care nu au de-a face în mod direct cu acesta, "generozitatea", "succesul" plecând de la date puține, "dacă este inteligent înseamnă că are valori morale" sau dacă "arată ca un fotomodel, trebuie să fie un iubit grozav".

Este peste tot prezent. La un interviu, ai avut o prezentare de 2 minute la început, impecabilă și convingătoare, dacă angajatorul își formează o impresie pozitivă, deja ai obținut job-ul. La un liceu privat, valoarea hainelor are legătură cu valoarea personală. La școală, profesorul se uită la notele de la alte materii, te crede inteligent, însă nu prea ok la materia lui, așa că îți da un punct bonus, că doar ești un "elev bun". Un politician te convinge prin simpla lui carismă, ideile lui sunt cele mai bune, nu contează că este condamnat penal, este un orator excelent.

Fiind un bias (eroare de raționament ), efectul HALO poate fi folosit astfel în scopuri de a manipula, de a creea trenduri prin utilizarea lui în marketing și a vinde produse. De câte ori oamenii nu asociază un brand scump cu o calitate "foarte bună", făcând alegeri foarte costisitoare din punct de vedere financiar. Sau ajung să facă "dezvoltare personală" în programe scumpe cu niște persoane care se marketeaza că fiind "experte" (escroci ) și care induc în eroare mulți oameni.

Ca să eviți capcana acestui bias, încearcă pentru început să vezi unde te lași sau te-ai lăsat influențat, ce experiențe din trecut te-au făcut să realizezi că prima impresia (a unui produs, om ) nu este cea mai bună și ce valori, scopuri, idealuri ai. Alocă-ți mai mult timp când vrei să iei o decizie, analizează la rece și identifica-ți propriile bias- uri.

Psiholog Tudor Lucian

Creștem împreună resurse

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp