Coaching sau Terapia Afacerii
Inapoi Autor: People Develop Center
Plecand de la idea ca oamenii cu responsabilitati in aria profesionala (manageri, coordonatori, sefi s.a. ) si membrii echipei lor sunt persoane aflate in plin proces de evolutie care, de multe ori nu-si pot descoperi propriul potential, este nevoie de o "minte odihnita" care, privind detasat, din afara problemei, poate sa-i ajute in ceea ce priveste rezolvarea problemei respective. Aceasta persoana indrituita este coach-ul.
Managerii apeleaza din ce in ce mai des la anumite sisteme neconventionale de instruire, iar marile organizatii care se preocupa de perfectionarea si dezvoltarea personalului asociaza diverse modalitati moderne la sistemul traditional de instruire.
Una dintre modalitatile care contribuie la cresterea performantelor intr-o firma este coaching-ul. Acesta se refera la instruirea noilor angajati prin impulsionarea si facilitarea invatarii si este facuta decatre managerii de la diferite niveluri ale organizatiei. Scopul este acela de a ajuta angajatii sa-si indeplineasca obiectivele si sarcinile de munca. Traducerea termenului este "antrenare" si se refera la antrenarea angajatului in propria dezvoltare a competentelor si abilitatilor profesionale.
La ce se refera activitatea unui coach? Pentru a raspunde la aceasta intrebare trebuie sa subliniez faptul ca un coach este in primul rand un model, un exemplu al unei bune reusite in viata, aratand astfel si celorlalti cum sa se stapaneasca si cum sa echilibreze diferitele nevoi ale vietii. Coach-ul, la randul lui trebuie sa aiba problemele rezolvate, atat problemele de ordin interior, sufletesc, cat si cele exterioare de interrelationare etc.
Munca unui coach este indreptata spre a acompania managerii sau patronii si in acest fel le ofera instrumente de management. Se intampla ca atunci cand un manager are nevoie de un acompaniament sa apeleze la persoanele apropiate lui, dar de cele mai multe aceste persoane sunt prea afectate pentru a-l putea sprijini in mod obiectiv; de aceea este nevoie de o persoana detasata de problema si care, privind din afara, vede clar, obiectiv cum poate fi rezolvata problema respectiva. Coach-ul il ajuta pe manager sa-si identifice problema reala si astfel va putea sa se integreze mai bine in relatiile directe de munca.
Coach-ul trebuie sa aiba flexibilitatea de a ajuta clientul sa ramana sau sa revina pe calea cea buna, sa il motiveze, sa construiasca stima de sine. O mare importanta o are insistarea pe valorile personale: descoperirea, denumirea si sublinierea lor. Coach-ul nu incearca sa schimbe oamenii, ci ii ajuta sa valorifice ceea ce au ei mai bun, mai frumos, ii ajuta sa-si descopere abilitatile, sa se autostapaneasca, sa-si gaseasca rolul pe care-l au intr-o echipa.
Sunt putini oameni cu adevarat pregatiti in acest domeniu. Profesorul meu de coaching, D-l Jerome Chidharom din Franta, spunea: "Coaching-ul este un proces de invatare orientat spre viitor." Intr-adevar, coaching-ul pune accent pe valorificarea posibilitatilor viitoare, folosind tehnicile de exploatare a inconstientului, permitand individului sa se cunoasca mai bine, ceea ce duce la o actiune mai eficienta.
In momentele de criza, in perioadele de tranzitie, in timpul unei schimbari personale sau profesionale, coach-ul este prieten si psiholog pentru clientul sau. El ajuta persoana sa-si analizeze propriile certitudini asupra vietii, incurajandu-I in acelasi timp.
Psih. Elisabeta Putere
People Develop Center
Evolutia inseamna schimbare prin expunerea contanta la situatii si stimuli noiRecomandă acest cabinet