WISC-IV: ADHD și dislexie (studiu de caz)

Context și Scopul Evaluării: Evaluarea a fost efectuată pentru a investiga dificultățile de învățare și comportament ale subiectului, care au condus la diagnosticul de ADHD (Tulburare de Deficit de Atenție și Hiperactivitate ) și dislexie. Testul WISC-IV a fost utilizat pentru a evalua profilul cognitiv și pentru a identifica punctele forte și ariile de dificultate.
Indicele de Înțelegere Verbală (IIV ):
Scorul IQ (standard ) de 83 se încadrează în categoria "Sub medie", indicând dificultăți în domeniul verbal. Acest indice măsoară capacitatea de a înțelege și verbaliza informații.
- Similarități (Scor scalat: 6 ): Acest subtest evaluează abilitatea de a gândi abstract și de a identifica relații între concepte. Scorul sugerează dificultăți în gândirea abstractă, posibil exacerbate de dislexie. Dislexia poate face dificilă procesarea rapidă a informațiilor verbale. Copiii cu dislexie pot avea probleme în a accesa și organiza informațiile necesare pentru a răspunde la întrebări abstracte. Aceasta poate duce la răspunsuri mai lente sau mai puțin elaborate, afectând astfel scorul. Dislexia poate afecta rețelele neuronale responsabile pentru procesarea fonologică și accesul la lexiconul mental, ceea ce poate duce la dificultăți în a face conexiuni abstracte între concepte. ADHD poate contribui la dificultăți de concentrare și menținere a atenției, afectând capacitatea de a procesa informațiile necesare pentru a răspunde la întrebări abstracte.
- Vocabular (Scor scalat: 6 ): Acest subtest măsoară cunoștințele de vocabular. Scorul indică limitări în cunoștințele de vocabular, ceea ce poate afecta înțelegerea și exprimarea verbală, frecvent întâlnite la copiii cu dislexie. Dislexia poate limita expunerea la cuvinte noi, deoarece copiii cu dislexie întâmpină dificultăți în citirea textelor. Aceasta poate duce la un vocabular mai restrâns, deoarece copilul nu are ocazia să învețe și să rețină cuvinte noi la fel de eficient ca alți copii. Acest lucru poate afecta capacitatea de a defini cuvinte și, implicit, scorul la acest subtest. Dislexia afectează regiunile cerebrale implicate în procesarea fonologică și ortografică, cum ar fi girusul temporal superior și girusul angular. Aceste deficite pot limita dezvoltarea vocabularului, deoarece copiii cu dislexie au dificultăți în a învăța și reține cuvinte noi. ADHD poate influența negativ memoria de lucru verbală, afectând capacitatea de a accesa rapid și eficient vocabularul cunoscut.
- Înțelegere (Scor scalat: 9 ): Acest subtest evaluează capacitatea de a aplica cunoștințe sociale și practice. Scorul mai ridicat sugerează o capacitate mai bună de a înțelege și aplica raționamente practice, un punct forte care poate fi utilizat în intervenții. Deși dislexia afectează citirea și limbajul, copiii pot avea abilități mai bune în înțelegerea situațiilor practice și sociale. Acest subtest poate fi un punct forte pentru copiii cu dislexie, deoarece se bazează mai mult pe experiențe și raționamente practice decât pe citirea și procesarea verbală. Deși dislexia afectează citirea și limbajul, copiii pot avea abilități intacte sau chiar superioare în raționamentul social și practic, deoarece aceste abilități se bazează mai mult pe experiențe și mai puțin pe procesarea verbală. ADHD poate afecta capacitatea de a menține atenția asupra întrebărilor complexe, dar nu neapărat înțelegerea socială.
- Informații (Scor scalat: 5 ): Acest subtest măsoară cunoștințele generale. Scorul scăzut indică dificultăți în reținerea și utilizarea informațiilor generale, ceea ce poate fi influențat de ADHD prin afectarea atenției și concentrării. Dislexia poate afecta capacitatea de a acumula și reține informații din lectură, deoarece copiii cu dislexie au dificultăți în citirea textelor. Aceasta poate limita accesul la informații scrise, afectând astfel cunoștințele generale. Copiii pot avea dificultăți în a răspunde la întrebări care necesită accesarea rapidă a informațiilor învățate. Dislexia poate limita acumularea de cunoștințe generale din cauza dificultăților de citire, afectând rețelele neuronale implicate în procesarea și stocarea informațiilor verbale. ADHD poate afecta memoria de lucru și capacitatea de a accesa rapid informațiile stocate, contribuind la un scor mai scăzut.
Indicele de Raționament Perceptiv (IRP ):
Scorul IQ (standard ) de 111 se încadrează în categoria "Peste medie", indicând abilități bune în domeniul raționamentului perceptiv. Acest indice măsoară capacitatea de a gândi logic și de a rezolva probleme folosind informații vizuale și spațiale.
- Cuburi: Acest subtest evaluează abilitățile de analiză vizuală și coordonare motorie fină. Scorul mediu sugerează o capacitate adecvată de a manipula informații vizuale și de a construi modele, ceea ce poate fi un punct forte în contextul dificultăților de citire asociate cu dislexia. Abilitățile de manipulare spațială și coordonare motorie sunt mediate de cortexul parietal și de rețelele motorii. Un scor mediu (10 ) sugerează că aceste funcții sunt intacte, ceea ce este un punct forte în contextul dislexiei, deoarece copilul poate folosi abilitățile vizual-spațiale pentru a compensa dificultățile de citire. Copilul are o capacitate bună de a vedea cum se potrivesc lucrurile și de a construi modele. Aceasta înseamnă că poate înțelege bine lucrurile care implică imagini și forme, chiar dacă are dificultăți cu cititul.
- Concepte grafice: Acest subtest măsoară abilitatea de a identifica și organiza informații vizuale complexe. Scorul peste medie indică o capacitate bună de a procesa și organiza informații vizuale, ceea ce poate compensa dificultățile verbale. Acest subtest implică funcții ale cortexului vizual și ale cortexului prefrontal, care sunt responsabile pentru organizarea și integrarea informațiilor vizuale. Un scor peste medie (12 ) indică o capacitate bună de a procesa și organiza informații vizuale, ceea ce poate ajuta copilul să învețe prin metode vizuale. Copilul este bun la a vedea cum se potrivesc lucrurile și la a organiza imagini. Aceasta poate fi o modalitate excelentă de a învăța, folosind imagini și diagrame pentru a înțelege mai bine informațiile.
- Matrici: Acest subtest evaluează raționamentul abstract și capacitatea de a identifica modele vizuale. Scorul ridicat sugerează abilități puternice de raționament abstract și logic, un punct forte semnificativ care poate fi utilizat în dezvoltarea strategiilor de învățare. Raționamentul abstract și identificarea modelelor implică activitatea cortexului prefrontal și a cortexului parietal. Un scor peste medie (13 ) sugerează abilități puternice de raționament abstract și logic, ceea ce poate fi un avantaj semnificativ pentru copil, mai ales în sarcinile care nu implică citirea. Copilul este foarte bun la a găsi modele și la a rezolva probleme care implică imagini. Aceasta înseamnă că are un talent natural pentru a înțelege lucruri complexe care nu necesită citire.
- Completare de imagini: Acest subtest măsoară atenția la detalii și capacitatea de a observa diferențe vizuale. Scorul mai scăzut poate indica dificultăți în menținerea atenției asupra detaliilor vizuale, posibil influențat de ADHD. Atenția la detalii și percepția vizuală sunt mediate de cortexul occipital și de rețelele de atenție. Un scor mai scăzut (6 ) poate indica dificultăți în menținerea atenției asupra detaliilor vizuale, posibil influențat de ADHD, care afectează rețelele de atenție și controlul inhibiției. Copilul poate avea dificultăți în a observa detalii mici sau în a se concentra pe imagini pentru perioade lungi de timp. Aceasta poate fi din cauza ADHD, care face mai greu să se concentreze pe lucruri detaliate, mai ales dacă acestea nu prezintă interes. Proba s-a realizat sub presiunea timpului.
Memoria de Lucru:
Scorul IQ (standard ): 68, încadrat în categoria "Deficit", indicând dificultăți semnificative în memoria de lucru. Memoria de lucru este crucială pentru reținerea și manipularea informațiilor pe termen scurt, esențială în sarcinile de zi cu zi și în învățare.
- Memorarea Numerelor: Acest subtest evaluează capacitatea de a reține și reproduce secvențe de numere în ordine directă și inversă. Este un test clasic de memorie de lucru verbală. Memoria de lucru verbală este asociată cu activitatea cortexului prefrontal și a rețelelor neuronale care implică lobii frontali și parietali. Un scor de 8 este aproape de medie, sugerând o capacitate relativ adecvată de a reține și manipula informații numerice simple, dar cu posibile dificultăți în sarcini mai complexe. Copilul poate reține și spune înapoi numerele destul de bine, dar poate întâmpina dificultăți când trebuie să le spună în ordine inversă sau să lucreze cu secvențe mai lungi. Aceasta poate fi din cauza problemelor de atenție și concentrare legate de ADHD.
- Secvențe de Litere și Numere: Acest subtest evaluează capacitatea de a reține și manipula simultan informații verbale, cerând copilului să ordoneze literele și numerele într-o secvență specifică. Această sarcină implică memoria de lucru complexă și controlul executiv, procese mediate de cortexul prefrontal. Un scor de 7 indică dificultăți în manipularea simultană a informațiilor multiple, ceea ce poate fi afectat de ADHD, care poate compromite funcțiile executive și capacitatea de organizare. Copilul poate avea dificultăți în a ține minte și a organiza litere și numere în același timp. Aceasta poate fi din cauza problemelor de atenție și organizare, care sunt frecvente la copiii cu ADHD.
- Aritmetică: Acest subtest evaluează capacitatea de a rezolva probleme aritmetice mental, fără ajutorul hârtiei și creionului. Implică atât memoria de lucru, cât și raționamentul matematic. Rezolvarea problemelor aritmetice mentale implică memoria de lucru, raționamentul numeric și atenția susținută, procese care sunt mediate de cortexul prefrontal și parietal. Un scor de 7 sugerează dificultăți în menținerea informațiilor numerice active în minte și în efectuarea calculelor, posibil din cauza ADHD, care afectează atenția și memoria de lucru. Copilul poate întâmpina dificultăți în a face calcule în minte, mai ales când trebuie să țină minte mai multe numere sau pași. Aceasta poate fi din cauza dificultăților de concentrare și memorie, asociate cu ADHD.
Viteza de Procesare:
Scorul IQ (standard ): 83, încadrat în categoria "Sub medie", indicând dificultăți în viteza cu care copilul poate percepe, analiza și răspunde la informații vizuale. Viteza de procesare este esențială pentru eficiența în sarcinile academice și de zi cu zi.
- Codare: Acest subtest evaluează capacitatea copilului de a învăța și aplica rapid un cod vizual pentru a transforma simboluri în numere. Implică coordonare vizual-motorie și viteză de procesare. Viteza de procesare și coordonarea vizual-motorie sunt mediate de cortexul parietal și de rețelele motorii. Un scor de 7 sugerează dificultăți în a efectua rapid și precis sarcini care necesită asocierea simbolurilor cu numere, posibil din cauza ADHD, care poate afecta concentrarea și viteza de răspuns. Copilul poate avea dificultăți în a lucra rapid cu simboluri și numere, ceea ce poate însemna că are nevoie de mai mult timp pentru a termina sarcinile care implică scrierea sau desenarea. Aceasta poate fi din cauza problemelor de concentrare și coordonare, care sunt frecvente la copiii cu ADHD.
- Căutare de simboluri: Acest subtest evaluează capacitatea copilului de a scana rapid și precis un set de simboluri pentru a găsi o țintă specifică. Implică atenție susținută și viteză de procesare vizuală. Atenția susținută și viteza de procesare vizuală sunt asociate cu activitatea cortexului frontal și parietal. Un scor de 7 indică dificultăți în a menține atenția și a procesa rapid informațiile vizuale, ceea ce poate fi influențat de ADHD, care afectează capacitatea de a rămâne concentrat pe sarcini repetitive. Copilul poate întâmpina dificultăți în a găsi rapid simboluri într-un grup, ceea ce poate însemna că are nevoie de mai mult timp pentru a termina sarcinile care implică citirea sau căutarea de informații. Aceasta poate fi din cauza problemelor de atenție și viteză de procesare, asociate cu ADHD.
Coeficientul de Inteligență Total (FSIQ ):
Scor IQ: 84, încadrat în categoria "Sub medie". Acest scor oferă o măsură generală a funcționării cognitive, incluzând toate domeniile evaluate de WISC-IV: înțelegere verbală, raționament perceptiv, memorie de lucru și viteză de procesare.
Un FSIQ sub medie poate reflecta dificultăți în mai multe domenii cognitive, influențate de ADHD și dislexie. ADHD poate afecta atenția și viteza de procesare, în timp ce dislexia afectează abilitățile verbale și de citire.
Indicele de Abilitate Generală (GAI ):
Scor IQ: 96, încadrat în categoria "Mediu". GAI este o măsură alternativă a abilităților cognitive care se concentrează pe înțelegerea verbală și raționamentul perceptiv, excluzând memoria de lucru și viteza de procesare.
Un GAI în categoria medie sugerează că, atunci când sunt excluse dificultățile legate de memorie de lucru și viteză de procesare, copilul are abilități cognitive mai puternice. Acest lucru indică faptul că dificultățile de învățare sunt mai degrabă legate de procesele de atenție și memorie decât de capacitatea intelectuală generală.
Analiză și Implicații Educaționale: Diferența dintre FSIQ și GAI sugerează că dificultățile copilului sunt mai pronunțate în domeniile care implică memoria de lucru și viteza de procesare. Acest profil este tipic pentru copiii cu ADHD, care pot avea dificultăți în menținerea atenției și în procesarea rapidă a informațiilor. Dislexia contribuie la dificultățile în domeniul verbal, dar abilitățile perceptive și de raționament abstract sunt puncte forte care pot fi utilizate în intervenții educaționale.
Recomandări:
1. Explorarea posibilităților tratament farmacologic pentru ADHD. Medicația pentru ADHD poate avea un impact semnificativ asupra funcționării cognitive și, implicit, asupra rezultatelor la testele de inteligență precum WISC-IV.
- ADHD afectează adesea memoria de lucru, ceea ce face dificilă reținerea și manipularea informațiilor pe termen scurt. Aceasta poate duce la dificultăți în sarcini care necesită concentrare și organizare mentală. Medicația poate îmbunătăți capacitatea de concentrare și atenția susținută, permițând copilului să rețină și să manipuleze informațiile mai eficient. Acest lucru poate duce la o performanță mai bună în subtestele care evaluează memoria de lucru, cum ar fi "Memorarea Numerelor" și "Secvențe de Litere și Numere". Această îmbunătățire se poate observa și în performanța academică la școală.
- Copiii cu ADHD pot avea dificultăți în a procesa rapid informațiile, ceea ce afectează viteza de răspuns și eficiența în sarcini vizual-motorii. Medicația poate îmbunătăți viteza de procesare prin creșterea capacității de concentrare și reducerea impulsivității. Aceasta poate duce la o performanță mai bună în subtestele de viteză de procesare, cum ar fi "Codare" și "Căutare de simboluri", deoarece copilul poate lucra mai rapid și mai precis. Această îmbunătățire se poate observa și în performanța academică la școală.
2. Consilierea poate ajuta la dezvoltarea abilităților sociale și la îmbunătățirea încrederii în sine, având în vedere dificultățile întâmpinate.
3. Utilizarea strategiilor de învățare vizuală și a materialelor didactice care să includă diagrame, hărți mentale și alte reprezentări grafice.
4. Implementarea unor programe psihopedagogice de intervenție specifică pentru dislexie, care să includă metode multisenzoriale de predare a cititului și scrisului.
5. Aplicarea unor acomodări educaționale cum ar fi pauze frecvente și sarcini structurate, pentru a îmbunătăți concentrarea și performanța academică.
Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie
