Utilizarea NEPSY-II în evaluarea copilului: domeniul Atenție și Funcții Executive
Secțiunea dedicată Atenției și funcțiilor executive cuprinde evaluarea unor competențe cognitive esențiale pentru procesarea informațiilor și pentru comportamentul adaptativ. Testarea NEPSY-II în domeniul Atenție și Funcții Executive este un instrument valoros pentru evaluarea și înțelegerea proceselor cognitive ale copiilor școlari. Acesta ajută în mai multe moduri:
1. Identificarea punctelor forte și a dificultăților: Prin evaluarea atenției și a funcțiilor executive, se pot identifica anumite puncte forte ale copilului, precum și zonele în care acesta ar putea avea dificultăți. Acest lucru permite profesorilor și părinților să adapteze strategiile de învățare și suportul educațional pentru a se potrivi nevoilor individuale ale copilului.
2. Intervenții țintite: Rezultatele testării pot ghida dezvoltarea planurilor de intervenție și a programelor educaționale personalizate, care să se concentreze pe îmbunătățirea abilităților specifice, cum ar fi controlul impulsurilor, planificarea, organizarea, flexibilitatea cognitivă și monitorizarea atenției.
3. Îmbunătățirea performanței academice: Înțelegerea modului în care un copil procesează informațiile și își gestionează atenția poate contribui la îmbunătățirea performanței academice. De exemplu, copiii care pot să-și mențină atenția asupra sarcinilor și să-și controleze impulsurile sunt adesea mai capabili să urmeze instrucțiuni complexe și să finalizeze sarcini școlare.
4. Suport pentru dificultăți specifice de învățare: NEPSY-II poate ajuta la diagnosticarea unor tulburări specifice de învățare sau neurodezvoltare, cum ar fi ADHD, dislexia sau tulburările de procesare auditivă. Odată identificate, se pot implementa strategii specifice pentru a sprijini învățarea și a ajuta copilul să se descurce mai bine în mediul școlar.
5. Colaborarea interdisciplinară: Rezultatele testării pot fi folosite pentru a facilita colaborarea între profesori, psihologi școlari, terapeuți și alți specialiști, pentru a asigura o abordare coordonată și eficientă în sprijinirea dezvoltării copilului.
6. Monitorizarea progresului: Testarea periodică cu NEPSY-II poate oferi informații valoroase despre progresul copilului în timp, permițând ajustarea planurilor de intervenție și a strategiilor educaționale pe măsură ce copilul se dezvoltă și își îmbunătățește abilitățile.
Subtestul Atenția auditivă și Setul de Raspuns (AA pentru copiii cu vârstele între 5 și 16 ani, respectiv SR pentru cei între 7 și 16 ani ) constă în două segmente distincte. Prima componentă, Atenția auditivă, măsoară capacitatea individului de a filtra și de a menține focusul asupra informațiilor sonore, o aptitudine cunoscută sub denumirea de vigilență auditivă. Aceasta implică abilitatea de a detecta și de a rămâne atent la sunete specifice într-un mediu plin de stimuli auditivi diversi. A doua componentă, Schimbarea răspunsului, este proiectată pentru a evalua flexibilitatea cognitivă a copilului, adică abilitatea acestuia de a se ajusta rapid la schimbări în cerințele unei sarcini. Aceasta implică atât suprimarea unor răspunsuri învățate anterior, care nu mai sunt relevante, cât și formularea de răspunsuri corecte în contexte noi, cum ar fi identificarea și reacționarea la cuvinte-cheie specifice dintr-un flux auditiv. Copilul este solicitat să asculte o serie de cuvinte și să indice recunoașterea cuvântului-cheie printr-o acțiune fizică, cum ar fi atingerea unui cerc.
Atenția auditivă este vitală în viața de zi cu zi, permițându-ne să ne concentrăm pe informații sonore specifice și să le integrăm în activități care necesită înțelegere și răspuns, de la procese de învățare, cum ar fi ascultarea unei prelegeri, până la sarcini care necesită coordonare și reacție rapidă, cum ar fi conducerea unui vehicul. Indivizii cu un stil de învățare auditiv sunt predispuși să asimileze și să rețină mai eficient informațiile audiate decât cele citite, preferând instrucțiunile orale în detrimentul celor scrise și având tendința de a stoca informații într-un format auditiv. Această predispoziție poate influența modul în care abordează și execută sarcinile cognitive.
Subtestul Ceasuri (CE ), destinat copiilor între 7 și 16 ani, este un instrument complex de evaluare care abordează mai multe abilități cognitive esențiale. Obiectivul său principal este de a aprecia cum copilul gestionează sarcini care necesită planificare meticuloasă și organizare strategică. În plus, subtestul evaluează competențe vizuoperceptive și vizuospațiale, care sunt cruciale pentru interpretarea corectă a obiectelor din spațiul înconjurător, în acest caz fiind vorba despre ceasurile cu cadran analog.
În cadrul acestui subtest, copilul este îndrumat să creeze o reprezentare a unui ceas, plasând corect indicatoarele în funcție de un timp specificat de examinator. Aceasta necesită o înțelegere clară a modului în care ceasul analog indică ora și implică aplicarea noțiunilor legate de numerotația ceasului și de poziționarea spațială a indicatoarelor. Sarcinile pot varia, solicitând copilului să citească ora indicată pe ceasurile fără cifre, ceea ce presupune o abilitate avansată de a recunoaște și interpreta pozițiile relative ale indicatoarelor.
Rezultatele obținute la acest subtest pot fi revelatoare în ceea ce privește capacitatea copilului de a gestiona și a structura activități care necesită o succesiune logică de pași, precum și de a menține atenția focalizată pe detalii fine. Mai mult, abilitățile copilului de a rezolva probleme complexe pot fi evaluate prin modul în care acesta abordează cerințele subtestului. În final, observațiile pot indica și eventualele dificultăți în conceptualizarea timpului și aplicarea acestei noțiuni în situații cotidiene, cum ar fi estimarea duratei unei activități sau planificarea unei secvențe de evenimente într-un interval de timp dat.
Subtestul Fluența Desenului (FD ), conceput pentru a fi administrat copiilor între vârstele de 5 și 12 ani, este un instrument psihometric care își propune să evalueze și să cuantifice abilitățile creative și de gândire vizual-spațială ale copilului. Testul pune accent pe capacitatea de a gândi flexibil și de a veni cu idei originale, prin provocarea copilului să creeze desene inovatoare conectând un număr limitat de puncte, oferite în două seturi diferite: unul cu o structură predefinită și unul fără o structură clară.
Prin acest subtest, se examinează nu doar creativitatea copilului, ci și viteza și eficiența cu care poate opera în cadrul unei sarcini care necesită atât gândire divergentă, cât și abilități motorii fine. Copilul este încurajat să utilizeze imaginația pentru a transforma un set de puncte, fie ele organizate într-un model specific, fie dispuse aleatoriu, într-o varietate de imagini recunoscibile sau abstracte. Se pune un accent deosebit pe fluența procesului creativ, măsurată prin numărul de desene realizate într-un interval de timp fix.
Prin limitarea timpului disponibil pentru completarea sarcinii, subtestul urmărește să determine nu doar calitatea, ci și cantitatea producției creative a copilului, oferind astfel o perspectivă asupra modului în care copilul gândește sub presiune și cum își gestionează resursele cognitive atunci când este confruntat cu cerințe de rapiditate și originalitate. Performanța în acest subtest poate oferi indicii valoroase despre potențialul copilului în domenii care necesită gândire creativă și poate identifica zonele în care ar putea beneficia de încurajare sau dezvoltare suplimentară.
Subtestul Inhibiție (IN ), conceput pentru copiii cu vârsta între 5 și 16 ani, este un instrument de evaluare care își propune să analizeze și să cuantifice controlul inhibitor al unui copil. Mai exact, se concentrează pe capacitatea copilului de a suprima reacții spontane sau instinctive în favoarea unor răspunsuri mai deliberate și controlate, precum și pe abilitatea de a comuta agil atenția între diferite tipuri de stimuli sau sarcini. Acest test cronometrat presupune ca participantul să identifice și să răspundă la o serie de stimuli vizuali, cum ar fi forme geometrice și săgeți, prin numirea acestora sau prin oferirea unui răspuns alternativ care depinde de culoarea prezentată a stimulului.
Inhibiția, ca funcție executivă, este esențială pentru a putea ignora distragerea atenției de la stimuli irelevanți și pentru a se concentra asupra celor relevanți, fiind astfel un pilon al autocontrolului. Această capacitate este crucială în contextul educațional, unde elevii sunt nevoiți să își gestioneze atenția și comportamentul pentru a rămâne concentrați pe materialele didactice. Elevii cu anumite condiții, cum ar fi ADHD, dislexia sau discalculia, pot întâmpina dificultăți suplimentare în a-și exercita controlul inhibitor, ceea ce poate afecta în special învățarea în domenii precum lectura și matematica.
Flexibilitatea cognitivă, o altă componentă a funcțiilor executive, se referă la capacitatea de a procesa diferite concepte simultan sau de a trece cu ușurință de la un concept la altul. Această abilitate facilitează integrarea de noi informații cu cunoștințele preexistente, cum ar fi în timpul lecturii, sau permite scriitorilor să revizuiască eficient un text, având în vedere mai multe elemente ale scrierii în același timp. Pe măsură ce se dezvoltă în copilărie, flexibilitatea cognitivă susține îmbunătățirea înțelegerii textelor citite și a competențelor de scriere.
Cunoscută și ca schimbarea atenției sau comutarea sarcinilor, flexibilitatea cognitivă implică abilitatea de adaptare la schimbări, de a părăsi o idee sau un aspect al unei sarcini și de a răspunde sau de a se concentra asupra unui element nou. Această aptitudine ne permite să ne adaptăm comportamentul în mod eficient atunci când ne confruntăm cu schimbări ale mediului sau cu noi cerințe ale sarcinilor. În mediul școlar, se cere elevilor să alterneze între diferite reguli și strategii pentru a finaliza sarcinile de învățare. Cercetările sugerează că elevii cu ADHD adesea se confruntă cu provocări în comutarea sarcinilor, posibil din cauza unei inhibiții insuficiente. În cele din urmă, flexibilitatea cognitivă le oferă elevilor posibilitatea de a folosi diverse strategii de lectură într-un mod flexibil și de a sprijini procesul de scriere, cum ar fi utilizarea diferitelor cuvinte pentru a descrie același lucru.
Subtestul Sortarea animalelor (SA ), destinat copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 16 ani, este o metodă de evaluare cognitivă care își propune să analizeze și să cuantifice abilitatea copilului de a conceptualiza, de a categoriza și de a rearanja elemente între diferite seturi conceptuale. În timpul subtestului, copilului i se prezintă mai multe cărți ilustrate și i se cere să le împartă în două grupuri distincte, fiecare grup conținând patru cărți, folosindu-se de criterii de sortare pe care copilul le stabilește și le aplică independent.
Evaluarea performanței în acest subtest poate oferi indicii despre competențele copilului în domeniul clasificării și organizării informațiilor, precum și în cel al gândirii abstracte. Aceste abilități cognitive sunt fundamentale și au aplicații extinse într-o varietate de discipline academice. În matematică, capacitatea de a grupa și de a structura informații este esențială nu doar pentru a rezolva probleme, ci și pentru a înțelege principiile și relațiile matematice subiacente. În științele naturale, clasificarea organismelor și fenomenelor contribuie la dezvoltarea unei înțelegeri profunde a sistemelor biologice și a legăturilor dintre acestea. În studiul limbilor străine, capacitatea de a sorta și de a clasifica cuvinte și concepte este crucială pentru dobândirea unui vocabular extins și pentru înțelegerea structurilor gramaticale complexe. În plus, în domeniile creative, abilitățile de categorizare pot influența procesul de creație și interpretare artistică.
Prin urmare, Subtestul Sortarea animalelor nu doar că evaluează capacitatea copilului de a efectua sarcini specifice de sortare, ci și potențialul său de a aplica aceste competențe în contexte academice variate, contribuind la succesul său școlar și la dezvoltarea gândirii critice și a rezolvării problemelor într-un mod analitic și creativ.
Subtestul Statuia (ST ), destinat copiilor de vârstă preșcolară și de început de școală primară, adică între 3 și 6 ani, este conceput pentru a evalua în ce măsură copilul poate să își controleze impulsurile spontane și să mențină o poziție fizică nealterată pentru o perioadă determinată. În timpul acestui subtest, copilului i se cere să stea nemișcat, cu ochii închiși, pe parcursul a 75 de secunde, rezistând astfel tentației de a răspunde la diferite zgomote care pot apărea în mediul înconjurător.
Capacitatea de a îndeplini această sarcină cu succes reflectă dezvoltarea abilităților copilului de autocontrol, precum și gradul de dezvoltare a atenției concentrate și a reglării comportamentale. Aceste competențe sunt fundamentale pentru procesul de învățare, fiind asociate cu abilitatea de a aborda probleme complexe și de a participa activ și eficient la activitățile educaționale. Un rezultat bun la acest subtest sugerează că un copil poate să rămână concentrat în ciuda distracțiilor, o abilitate care contribuie la succesul academic și la comportamentul adecvat în cadrul clasei.
Un scor redus la Subtestul Statuia poate indica faptul că copilul întâmpină dificultăți în inhibarea impulsurilor și în menținerea atenției în prezența stimulilor perturbatori. Aceasta poate avea implicații asupra performanței școlare a copilului, putând afecta capacitatea de a urma instrucțiuni, de a finaliza sarcini și de a participa la activitățile de grup. În aceste cazuri, copilul ar putea beneficia de intervenții și strategii pedagogice care să îi sprijine dezvoltarea controlului inhibitor și a gestionării atenției, precum și exerciții care să îi îmbunătățească abilitatea de a rămâne concentrat în ciuda distracțiilor.