Utilizarea instrucțiunilor mnemotehnice pentru predarea matematicii

Inapoi Autor: Madalina Simion

Ce reprezintă instruirea mnemotehnică?



Instruirea mnemotehnică este un ansamblu de strategiipentru a sprijini elevii în îmbunătățirea memoriei lor pentru informații noi. Această metodă conectează informațiile noi cu cunoștințele deja existente prin utilizarea unor indicii vizuale și/sau auditive. Aceste strategii s-au dovedit a fi eficiente pentru elevi cu diverse niveluri de abilități (inclusiv cei supradotați, cu performanțe normale și cei cu dizabilități ușoare și moderate ) și la toate nivelurile de învățământ. Mnemotehnicile sunt deosebit de utile pentru elevii cu dizabilități care întâmpină dificultăți în reținerea informațiilor verbale și din domenii specifice, fiind eficiente pentru orice tip de conținut verbal.

Există trei tipuri principale de strategii mnemotehnice:

1. Cuvânt cheie - Un cuvânt cheie este un termen familiar care sună asemănător cu cuvântul sau conceptul predat. Cuvintele cheie sunt de obicei însoțite de o ilustrație de un anumit tip. Profesorul creează o imagine sau un alt tip de grafic care leagă informațiile vechi și noi în memoria elevului. De exemplu, un mnemotehnic pentru a reține definiția cuvântului „carline" (care înseamnă vrăjitoare ) ar putea fi un desen al unei vrăjitoare care conduce o mașină.

2. Cuvânt de sprijin - Cuvintele de sprijin sunt un set de cuvinte care rimează și sunt utilizate pentru a reprezenta numere. De exemplu, cuvântul de sprijin pentru „unu" este „chiflă". Aceste cuvinte sunt folosite pentru a ajuta elevii să rețină informații care implică numere sau alte informații într-o anumită ordine. Un alt exemplu ar fi cuvântul de sprijin pentru „doi", care ar putea fi „foi". Acest cuvânt poate ajuta elevii să asocieze numărul doi cu imaginea a două foi de hârtie, facilitând astfel memorarea informațiilor numerice.

3. Strategii bazate pe litere - Aceste strategii includ utilizarea acronimelor și acrosticelor (sau mnemotehnici de propoziție ). De exemplu, acronimul „RAP" poate fi folosit pentru a ajuta elevii să rețină principalele râuri ale României: Râul Olt, Argeș și Prut. Acrosticele sunt fraze în care inițialele cuvintelor corespund inițialelor informațiilor pe care elevii trebuie să le memoreze. De exemplu, expresia „Mama Vede Trei Mici Jucării Sub Umbrela Neagră" pentru a ajuta elevii să rețină ordinea planetelor de la Soare: Mercur, Venus, Terra, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun.



Cum se utilizează în matematică?



Toate cele trei tipuri de strategii mnemotehnice pot fi aplicate eficient în predarea matematicii. Aceste mnemotehnici sunt folosite pentru a preda faptele matematice, ordinea operațiilor, măsurătorile, geometria, tehnicile de rezolvare a problemelor și alte aspecte ale matematicii. Strategia cuvântului de sprijin este folosită aproape exclusiv în matematică, deoarece este special concepută pentru a ajuta elevii să memoreze informații numerice, în special într-o anumită ordine. Fiecare dintre cele trei tipuri de mnemotehnici este prezentat mai jos, demonstrând cum pot fi utilizate în diverse domenii ale predării matematicii.
 


Cum se implementează?



În predarea unui material nou, profesorii eficienți nu doar indică elevilor ce este important de reținut, ci le oferă și metode pentru a-și aminti. Profesorii pot să:
- Creeze mnemotehnicile și să fie clari în explicațiile lor, spunându-le elevilor, de exemplu, „Iată o modalitate bună de a-ți aminti acest lucru."
- Explice pașii specifici necesari pentru utilizarea mnemotehnicului, arătându-le elevilor cum să-l folosească pentru a accesa informațiile.
- Exerseze toți pașii strategiilor împreună cu elevii, până când aceștia sunt capabili să le aplice independent și să acceseze corect informațiile.

Nu este necesar să fii un artist talentat pentru a crea ilustrațiile sau graficele folosite în unele mnemotehnici. Desenele simple sau imaginile clip art pot fi utilizate, așa cum se arată în exemplul de mai jos. Majoritatea programelor de procesare de text oferă o gamă variată de imagini clip art, iar există site-uri web care furnizează clip art gratuit sau la preț redus. De asemenea, multe mnemotehnici pot fi aplicate fără a necesita ilustrații vizuale. Referințele de la finalul acestui rezumat includ câteva resurse pe care profesorii le pot folosi pentru a dezvolta mnemotehnici și ilustrații asociate.

Strategia cuvântului cheie

Strategia cuvântului cheie implică asocierea informațiilor noi cu cuvinte cheie pe care elevii le cunosc deja. Această metodă poate fi o modalitate eficientă de a preda faptele de înmulțire. De exemplu, pentru a învăța „Familia 2" a faptelor de înmulțire, descrisă în casetă, elevii sunt încurajați să asocieze o imagine vizuală cu fiecare fapt din acea familie și apoi li se oferă o strategie care utilizează imaginea vizuală pentru a rezolva problema.

Exemplu de utilizare a strategiei cuvântului cheie

Reprezentări vizuale pentru „Familia 2"
- 2x2 un skateboard cu două perechi de roți
- 3x2 un pachet de șase doze de suc
- 4x2 un păianjen cu două seturi de patru picioare
- 5x2 două mâini cu toate degetele întinse
- 6x2 o duzină de ouă într-un carton
- 7x2 un calendar cu două săptămâni marcate
- 8x2 două caracatițe, fiecare având opt tentacule
- 9x2 un camion cu 18 roți

Strategia cuvântului de sprijin

Această strategie utilizează un set constant de cuvinte care rimează pentru a reprezenta numere. Cuvintele care rimează, cunoscute și ca „cuvinte de sprijin", oferă imagini vizuale care pot fi legate de fapte, ajutând astfel elevii să asocieze numărul cu cuvântul de sprijin corespunzător. Această metodă este utilă în predarea multor aspecte ale matematicii, în special a faptelor matematice; totuși, elevii trebuie să aibă o înțelegere clară a cuvintelor de sprijin înainte de a introduce strategia. De exemplu, pentru a preda faptul matematic 6x6, elevul ar învăța mai întâi cuvântul de sprijin „bețe" pentru a-l asocia cu numărul șase. Cu alte cuvinte, elevii trebuie să fie familiarizați cu cuvintele de sprijin și modul de utilizare a acestora înainte ca un mnemotehnic specific să poată fi predat și aplicat. Odată ce elevul cunoaște toate cuvintele de sprijin, poate învăța strategia pentru 6x6 (bețe x bețe ) = 36 (bețe colorate ).

Strategia bazată pe litere

Strategiile bazate pe litere implică utilizarea acronimelor sau acrosticelor, care sunt propoziții mnemotehnice. Un exemplu de acronim folosit în matematică este STAR, o metodă eficientă pentru elevii care au ajuns la nivelul de a rezolva probleme de cuvinte și ecuații. Această strategie îi ajută pe elevi să urmeze pașii necesari pentru rezolvarea problemelor. Profesorii trebuie să demonstreze această strategie elevilor și să o repete până când aceștia pot să o folosească singuri.

Detalii despre acronimul STAR:
Identifică problema de cuvinte (Search the word problem ): Elevii trebuie să citească și să înțeleagă problema formulată în cuvinte.
Transformă cuvintele într-o ecuație vizuală (Translate the words into an equation in picture form ): Elevii trebuie să transpună problema într-o formă vizuală sau ecuație matematică.
Oferă un răspuns la problemă (Answer the problem ): Elevii trebuie să rezolve ecuația și să găsească soluția.
Revizuiește soluția oferită (Review the solution ): Elevii trebuie să verifice dacă soluția este corectă și să se asigure că toate pașii au fost urmați corect

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie



Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp