Informații generale despre dislexie

Inapoi Autor: Madalina Simion

Ce este dislexia? 

 

Termenul dislexie provine din greacă, unde „dys" înseamnă slab sau inadecvat, iar „lexis" se referă la cuvinte sau limbaj. Dislexia este o dizabilitate de învățare care se manifestă prin dificultăți în limbajul oral sau scris, fie el expresiv sau receptiv. Aceste dificultăți pot apărea în citire, ortografie, scriere.

 

Dislexia nu este o boală și nu are un tratament. Ea descrie un mod diferit de funcționare a minții, adesea talentat și productiv, care învață într-un mod distinct.

 

Dislexia nu este cauzată de o inteligență scăzută. Problema nu este legată de inteligență. Există o discrepanță neașteptată între capacitatea de învățare și performanțele școlare.

 

Nu este o problemă de natură comportamentală, psihologică, motivațională sau socială. Nu este o problemă de vedere; persoanele cu dislexie nu „văd invers".

 

Dislexia apare din diferențe în structura și funcționarea creierului. Fiecare persoană cu dislexie este unică, având puncte forte și slăbiciuni proprii.

 

Mulți dislexici sunt creativi și au talente deosebite în domenii precum arta, sportul, arhitectura, grafica, electronica, mecanica, teatrul, muzica sau ingineria.

 

Dislexicii au adesea un talent special în domenii care necesită integrarea vizuală, spațială și motorie. Problemele lor de procesare a limbajului îi diferențiază ca grup. Aceasta înseamnă că dislexicii întâmpină dificultăți în a transforma limbajul în gândire (cum ar fi în ascultare sau citire ) sau gândirea în limbaj (cum ar fi în scriere sau vorbire ).

 

Ce caracteristici sunt asociate cu dislexia?

Puține persoane cu dislexie manifestă toate simptomele acestei tulburări. Printre semnele comune se numără:

- Lipsa conștientizării sunetelor din cuvinte, dificultăți cu ordinea sunetelor, rimele sau secvențele de silabe

- Probleme în decodificarea cuvintelor, adică identificarea cuvintelor individuale

- Dificultăți în ortografierea cuvintelor

- Probleme cu ordonarea numerelor sau literelor în cuvinte, atât la citire, cât și la scriere, de exemplu: p-b; mare-mara; casă-sacă; 23-32

- Dificultăți în înțelegerea textelor citite

- Probleme în exprimarea gândurilor în scris

- Întârziere în dezvoltarea limbajului vorbit

- Interpretare inexactă sau incompletă a limbajului auzit

- Dificultăți în exprimarea verbală a gândurilor

- Confuzie în orientarea spațială sau temporală (dreapta și stânga, sus și jos, devreme și târziu, ieri și mâine, luni și zile )

- Confuzie în stabilirea mâinii dominante

- Probleme similare în cadrul familiei

- Dificultăți cu caligrafia

- Probleme în matematică, adesea legate de ordonarea pașilor, direcționalitate sau limbajul matematicii

 

 

Cine este afectat de dislexie? 

 

Institutul Național de Sănătate estimează că aproximativ 15% din populația Statelor Unite are dizabilități de învățare.

Dintre elevii care beneficiază de educație specială din cauza acestor dizabilități, 80-85% au dificultăți fundamentale în limbaj și citire.

Anual, 120.000 de elevi noi sunt diagnosticați cu dizabilități de învățare, un diagnostic care afectează acum 2,4 milioane de copii în școlile americane.

Dislexia se întâlnește în toate categoriile de vârstă, rasă sau venituri.

Mulți indivizi de succes sunt dislexici și mulți dislexici au succes în diverse domenii.

Cercetările recente au arătat că dislexia poate fi moștenită. Un părinte, frate, soră, mătușă sau bunic poate fi avut dificultăți similare de învățare.

 

Ce soluții există?

 

Persoanele cu dislexie au nevoie de abordări educaționale adaptate pentru a depăși dificultățile în citire, scriere și ortografie, deoarece metodele tradiționale nu sunt întotdeauna eficiente pentru ele.

 

Program de limbaj structurat: Persoanele cu dislexie beneficiază de un program educațional care este bine organizat și structurat. Acest program se concentrează pe predarea limbajului scris printr-un sistem clar și logic.

Instruire directă în codul limbajului scris: Este esențial ca persoanele cu dislexie să învețe relația dintre litere și sunete (sistemul literă-sunet ). Aceasta înseamnă că trebuie să înțeleagă cum sunetele sunt reprezentate de litere și cum acestea formează cuvinte.

 

Predare secvențială și cumulativă: Informațiile trebuie prezentate într-o ordine logică și progresivă, astfel încât fiecare lecție să se bazeze pe cunoștințele anterioare. Acest lucru ajută la consolidarea înțelegerii și la construirea treptată a abilităților.

Predare sistematică a regulilor: Regulile care guvernează limbajul scris trebuie predate într-un mod sistematic, astfel încât elevii să poată aplica aceste reguli în mod constant și corect.

 

Abordare multisenzorială: Această metodă implică utilizarea simultană a mai multor simțuri în procesul de învățare. De exemplu, elevii pot vedea literele, le pot auzi sunetele, le pot simți prin activități tactile și le pot scrie și pronunța.

Utilizarea tuturor căilor de învățare: Instruirea multisenzorială include elemente vizuale (cum ar fi imagini și diagrame ), auditive (ascultarea sunetelor și cuvintelor ), tactile (atingerea și manipularea materialelor ) și kinestezice (mișcare și activități fizice ). De exemplu, elevii pot folosi litere din hârtie șmirghel pentru a simți forma literelor în timp ce le pronunță și le scriu.

 

Metoda Orton-Gillingham: Această abordare multisenzorială, fonetică și structurată este una dintre cele mai cunoscute metode pentru dislexici. Se concentrează pe predarea relației dintre sunete și litere într-un mod sistematic și secvențial. Elevii sunt încurajați să folosească simțurile vizuale, auditive și tactile pentru a învăța.

 

Programul Wilson Reading System: Un program derivat din metoda Orton-Gillingham, Wilson Reading System este conceput pentru a ajuta elevii să dezvolte abilități de citire și ortografie printr-o abordare structurată și cumulativă. Este adesea folosit în școli și centre de intervenție.

 

Lindamood-Bell Programs: Aceste programe se concentrează pe dezvoltarea conștientizării fonemice și a abilităților de procesare a limbajului. Unul dintre programele lor, LiPS (Lindamood Phoneme Sequencing ), ajută elevii să perceapă și să manipuleze sunetele din cuvinte.

 

Barton Reading & Spelling System: Acest program este destinat atât copiilor, cât și adulților cu dislexie și se bazează pe principiile Orton-Gillingham. Este structurat în module care acoperă diferite aspecte ale citirii și ortografiei.

 

Tehnologia asistivă: Utilizarea tehnologiei, cum ar fi software-ul de citire a textului cu voce tare, aplicații de recunoaștere vocală și cărți audio, poate ajuta dislexicii să acceseze informațiile mai ușor și să își îmbunătățească abilitățile de citire și scriere.

Instruire personalizată: Lecțiile individualizate care se concentrează pe nevoile și stilurile de învățare ale fiecărui elev pot fi foarte eficiente. Acestea pot include activități practice, jocuri educaționale și exerciții adaptate.

 

Intervențiile pentru dislexie sunt de obicei gestionate de o varietate de profesioniști, fiecare având un rol specific în sprijinirea persoanelor cu dislexie.

 

Profesori de educație specială/psihopedagogie specială: Aceștia sunt instruiți să lucreze cu elevii care au nevoi educaționale speciale, inclusiv dislexie. Ei folosesc metode și strategii adaptate pentru a ajuta elevii să-și dezvolte abilitățile de citire și scriere.

Logopezi: Deși sunt cunoscuți pentru lucrul cu tulburările de vorbire, logopezii pot ajuta și la dezvoltarea abilităților de limbaj și procesare fonologică, care sunt esențiale pentru citire.

 

Psihologi școlari: Ei pot evalua dificultățile de învățare și pot contribui la dezvoltarea planurilor educaționale individualizate (IEP ) pentru elevii cu dislexie.

 

Tutori specializați: Aceștia sunt adesea instruiți în metode specifice, cum ar fi Orton-Gillingham, și oferă suport individualizat pentru a ajuta elevii să-și îmbunătățească abilitățile de citire și scriere.

 

Consilieri educaționali: Ei pot oferi suport emoțional și strategii de învățare pentru a ajuta elevii să facă față provocărilor asociate cu dislexia.

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie



Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp