Etapele de dezvoltare ale unui copil între 15 și 24 de luni

Inapoi Autor: Madalina Simion

Dezvoltarea la Cincisprezece Luni

 

Etape Sociale/Emoționale
- Imită alți copii în timpul jocului, cum ar fi scoaterea jucăriilor dintr-un recipient atunci când un alt copil face același lucru: Copiii încep să observe și să imite comportamentele altor copii, arătând semne de învățare socială și de interacțiune.
- Îți arată un obiect care îi place: Copiii încep să împărtășească interesul lor pentru anumite obiecte, arătându-le părinților sau îngrijitorilor.
- Bate din palme când este entuziasmat: Copiii încep să exprime emoții pozitive prin gesturi, cum ar fi aplaudatul.
- Îmbrățișează o păpușă de pluș sau altă jucărie: Copiii încep să arate afecțiune pentru jucării, îmbrățișându-le sau ținându-le aproape.
- Îți arată afecțiune (te îmbrățișează, te cuibărește sau te sărută ): Copiii încep să exprime afecțiune față de părinți și îngrijitori prin gesturi de tandrețe.

 

Etape de Limbaj/Comunicare
- Încearcă să spună unul sau două cuvinte în afară de „mama" sau „tata," cum ar fi „ba" pentru minge sau „da" pentru câine: Copiii încep să experimenteze cu cuvinte simple pentru a comunica obiecte sau persoane familiare.
- Se uită la un obiect familiar atunci când îl numești: Copiii încep să recunoască și să asocieze cuvintele cu obiectele familiare, arătând semne de dezvoltare a limbajului receptiv.
- Urmează instrucțiuni date atât prin gesturi, cât și prin cuvinte. De exemplu, îți dă o jucărie când întinzi mâna și spui, „Dă-mi jucăria.": Copiii încep să înțeleagă și să urmeze instrucțiuni simple care combină gesturi și cuvinte.
- Arată cu degetul pentru a cere ceva sau pentru a cere ajutor: Copiii încep să folosească gesturi pentru a comunica nevoile și dorințele lor.

 

Etape Cognitive (Învățare, Gândire, Rezolvare de Probleme )
- Încearcă să folosească lucrurile în mod corect, cum ar fi un telefon, o ceașcă sau o carte: Copiii încep să înțeleagă funcționalitatea obiectelor și să le folosească în mod corespunzător.
- Stivuiește cel puțin două obiecte mici, cum ar fi blocuri: Copiii încep să își dezvolte abilitățile motorii fine și coordonarea mână-ochi prin stivuirea obiectelor.

 

Dezvoltarea Mișcării/Fizică
- Face câțiva pași singur: Copiii încep să facă primii pași fără ajutor, arătând progrese în dezvoltarea abilităților motorii grosiere și în echilibru.
- Folosește degetele pentru a se hrăni: Copiii încep să își dezvolte abilitățile de auto-hrănire, folosind degetele pentru a mânca bucăți mici de mâncare.

 

 

Dezvoltarea la Optsprezece Luni

 

Etape Sociale/Emoționale
- Se îndepărtează de tine, dar se uită să se asigure că ești aproape: Copiii încep să exploreze mediul înconjurător cu încredere, dar se asigură că părinții sau îngrijitorii sunt în apropiere pentru siguranță.
- Arată cu degetul pentru a-ți arăta ceva interesant: Copiii încep să împărtășească descoperirile lor și să își exprime curiozitatea prin gesturi.
- Întinde mâinile pentru a fi spălate: Copiii încep să înțeleagă și să participe la rutinele zilnice, cum ar fi spălatul mâinilor.
- Se uită la câteva pagini dintr-o carte cu tine: Copiii încep să își dezvolte interesul pentru cărți și să participe la activități de citire împreună cu părinții.
- Te ajută să îl îmbraci, împingând brațul prin mânecă sau ridicând piciorul: Copiii încep să participe activ la procesul de îmbrăcare, arătând semne de independență și cooperare.

 

Etape de Limbaj/Comunicare
- Încearcă să spună trei sau mai multe cuvinte în afară de „mama" sau „tata": Copiii încep să își extindă vocabularul și să folosească cuvinte simple pentru a comunica.
- Urmează instrucțiuni simple fără gesturi, cum ar fi să îți dea jucăria când spui „Dă-mi-o.": Copiii încep să înțeleagă și să răspundă la comenzi verbale simple, fără a fi necesare gesturi suplimentare.

 

Etape Cognitive (Învățare, Gândire, Rezolvare de Probleme )
- Te imită făcând treburi casnice, cum ar fi măturatul cu o mătură: Copiii încep să observe și să imite activitățile adulților, arătând interes pentru participarea la activitățile zilnice.
- Se joacă cu jucării într-un mod simplu, cum ar fi împingerea unei mașinuțe: Copiii încep să exploreze funcționalitatea jucăriilor și să participe la jocuri simple, dezvoltându-și abilitățile motorii și cognitive.

 

Dezvoltarea Mișcării/Fizică
- Merge fără să se țină de cineva sau de ceva: Copiii încep să meargă independent, arătând progrese semnificative în dezvoltarea abilităților motorii grosiere.
- Mâzgălește: Copiii încep să își dezvolte abilitățile motorii fine prin activități de desen și mâzgălit.
- Bea dintr-o ceașcă fără capac și poate vărsa uneori: Copiii încep să își dezvolte abilitățile de auto-hrănire, învățând să bea dintr-o ceașcă fără capac, chiar dacă mai varsă ocazional.
- Se hrănește singur cu degetele: Copiii își dezvoltă abilitățile de auto-hrănire, folosind degetele pentru a mânca bucăți mici de mâncare.
- Încearcă să folosească o lingură: Copiii încep să își dezvolte coordonarea mână-ochi și abilitățile motorii fine, încercând să folosească o lingură pentru a mânca.
- Se urcă și coboară de pe o canapea sau un scaun fără ajutor: Copiii încep să își dezvolte abilitățile motorii grosiere și echilibrul necesar pentru a se urca și coborî de pe mobilier fără ajutor.


Dezvoltarea la Douăzeci și Patru de Luni

 

Etape Sociale/Emoționale
- Observă când alții sunt răniți sau supărați, cum ar fi oprindu-se sau arătând trist când cineva plânge: Copiii încep să dezvolte empatie și să recunoască emoțiile altora, arătând preocupare pentru cei din jurul lor.
- Se uită la fața ta pentru a vedea cum să reacționeze într-o situație nouă: Copiii încep să caute indicii emoționale de la părinți sau îngrijitori pentru a înțelege cum să reacționeze în situații necunoscute.

 

Etape de Limbaj/Comunicare
- Arată cu degetul la lucruri dintr-o carte când îl întrebi, cum ar fi „Unde este ursul?": Copiii încep să recunoască obiecte și să răspundă la întrebări simple despre ele, arătând progrese în dezvoltarea limbajului și a înțelegerii.
- Spune cel puțin două cuvinte împreună, cum ar fi „Mai mult lapte.": Copiii încep să formeze propoziții simple, combinând două sau mai multe cuvinte pentru a-și exprima dorințele și nevoile.
- Arată la cel puțin două părți ale corpului când îi ceri să le arate: Copiii încep să recunoască și să numească părțile corpului, arătând progrese în dezvoltarea cunoștințelor despre sine.
- Folosește mai multe gesturi decât doar salutul și arătatul, cum ar fi sărutul suflat sau datul din cap pentru „da": Copiii încep să folosească o gamă mai largă de gesturi pentru a comunica, arătând o dezvoltare a abilităților de comunicare non-verbală.

 

Etape Cognitive (Învățare, Gândire, Rezolvare de Probleme )
- Ține ceva într-o mână în timp ce folosește cealaltă mână; de exemplu, ținând un recipient și scoțând capacul: Copiii încep să își dezvolte coordonarea bilaterală și abilitățile motorii fine, folosind ambele mâini în mod coordonat.
- Încearcă să folosească întrerupătoare, butoane sau manete pe o jucărie: Copiii încep să exploreze și să înțeleagă funcționalitatea obiectelor, arătând curiozitate și dorință de a învăța.
- Se joacă cu mai mult de o jucărie în același timp, cum ar fi punând mâncare de jucărie pe o farfurie de jucărie: Copiii încep să participe la jocuri simbolice și să folosească mai multe jucării pentru a crea scenarii complexe.

 

Dezvoltarea Mișcării/Fizică
- Lovește o minge: Copiii încep să își dezvolte abilitățile motorii grosiere și coordonarea, fiind capabili să lovească o minge.
- Aleargă: Copiii încep să se miște mai rapid și mai coordonat, arătând progrese în dezvoltarea abilităților motorii grosiere.
- Merge (nu urcă ) pe câteva trepte cu sau fără ajutor: Copiii încep să își dezvolte echilibrul și forța necesare pentru a urca scările, fie cu ajutor, fie independent.
- Mănâncă cu o lingură: Copiii încep să își dezvolte abilitățile de auto-hrănire, folosind o lingură pentru a mânca.
 

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie

Medlife (MindCare)

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp