Ce sunt funcțiile executive

Inapoi Autor: Madalina Simion

Fiecare dintre noi navighează în viața de zi cu zi (învățare. recreere, muncă, relații ) cu ajutorul unor abilități intrinseci numite funcții executive. Pentru a înțelege mai bine și pentru a sprijinii copiii și adulții când acestora le lipsesc unele aptitudini executive, trebuie să cunoaștem funcțiile cerebrale care stau la baza acestor provocări.

 

Ce sunt funcțiile executive?

 

Funcția executivă este un set de procesele mentale care ne ajută să conectăm experiența anterioară
de o acțiune din prezent. 

 

Oamenii folosesc aceste funcții pentru a efectua activități, cum ar fi planificarea, organizarea, strategizarea, acordarea atenției, amintirea detaliilor și gestionarea timpului și a spațiului. 

 

Acestea sunt competențe și fiecare dintre noi le procesăm în fiecare zi pentru:

• a face planuri
• a ține evidența timpului și a termina lucrul la timp
• țineevidența pentru mai mult de un singur lucru dintr-o dată
• a include cunoștințe anterioare în mod semnificativ în discuții
• evaluarea ideilor și să reflectarea asupra muncii noastre
• a cere ajutor sau a căuta mai multe informații când avem nevoie de ele
• angajarea în dinamica de grup
• a aștepta să vorbim până ne vine rândul
• e efectua corecțiile pe parcurs în timp ce gândim, citim sau scriem

 

Disfuncția executiva: semne, simptome și strategii

 

Probleme cu funcția  executivă (uneori numită "disfuncție executivă" ) pot să apară în multe familii. Problemele pot fi observate la orice vârstă, dar tind să devină mai evidente la copii în momentul în care trec prin primele clase elementare. Această situație are loc în preajma cererilor de completare independentă a sarcinilor, a temelor și poate declanșa semne de probleme la nivelul funcțiilor executive. 

 

Nu există nici un simplu testcare identifica toate diferitele caracteristici ale funcției executive. Psihologii și logopezii pot folosi o varietate de probe pentru a identifica problemele, de la tehnici de observare atentă, analiza modului de lucru, până la probe cantitative precum Testul Sortării Cardurilor Wisconsin (WCST ), probele din NEPSY pentru copii (Turnul, Statuia, Atenție Auditivă și Setul de Răspuns ), Behavior Rating Inventory of Executive Functions, Trail Making Test, etc. 

 

 

Copiii pot avea probleme cu funcțiile executive în cazul în care au dificultăți la:
• Planificarea proiectelor
• Înțelegerea a cât de mult timp un proiect va lua pentru finalizare
• Povestiri (verbal sau în scris ), dacă se chinuie să comunice detalii într-o manieră organizată și secvențială
• Memorarea și regăsirea informațiilor din memorie
• Inițierea activităților și a sarcinilor în mod independent
• Reținerea de informații în timp ce face ceva cu ea, de exemplu să își amintească un număr de telefon în timp ce apelează. 

 

Există strategii specifice pe care părinții, educatorii, învățătorii, profesorii și psihologii le pot utiliza pentru a ajuta copiii cu disfuncție executivă și pentru a depăși sau compensa dificultățile lor. Abilitățile executive se dezvolta treptat și la rate diferite pentru persoane diferite. Majoritatea copiilor se luptă la un moment sau altul cu abilitatea de planificare, organizarea și urmărirea instrucțiunilor. Problemele de atenție și învățare complică această dezvoltare. Copiii cu tulburări de învățare sau ADHD au aproape întotdeauna dificultăți la una sau mai multe aptitudini executive, ceea ce poate duce obstacole în procesul de învățare și comportament.

Cheklist de probleme ale funcțiilor executive

 

Această listă vă ajută să recunoașteți dificultățile la nivelul funcțiilor executive pe care le poate avea un copil. 

- Are dificultăți când i se cere să fie atent
- Este ușor de distras
- Necesită mai multe memento-uri pentru a rămâne pe sarcină
- Consideră că este dificil să se stabilească obiective
- Pare să se lupte cu luarea deciziilor
- Are probleme cu începutul sarcinilor
- Se concentrează fie pe detalii sau imaginea de ansamblu în detrimentul celuilalt
- Are dificultăți în a începe sarcini, de multe ori le amână
- Se chinuie să înțeleagă cât de mult timp va avea nevoie pentru a termina un proiect 
- Îi ia mai mult timp decât colegii săi să finalizeze temele și alte sarcini. 
- Necesită numeroase solicitări de la adulți pentru a rămâne pe sarcina
- Își pierde evidența timpului limită pentru a finaliza sarcinile
- Uită să predea munca finalizată

- Depune un efort imens pentru a-și păstra evidența materialelor necesare de la domiciliu sau de acasă

- Îi este greu să își verifice munca sau nu o verifică deloc

- Are probleme cu urmărirea direcțiilor formate din mai multe etape

- Uită ceea ce spune sau ce face în mijlocul unei sarcini

- Uită detaliile unui text în timp ce citește sau imediat după ce termină

- Devine frustrat la schimbările din programul său sau la rutinele uzuale

- Are dificultăți în a trece de la o activitate la alta, în special în cazul în care se schimbă sarcinile sau regulile

- Are dificultăți la schimbul informațional literal vs figurativ, trecut vs prezent

- Se blochează pe anumite părți ale unei sarcini și nu poate merge mai departe

- Pare să aibă dificultăți ale controlului impulsurilor și spun sau fac lucruri fără să gândească înainte

- Este ușor de frustrat

- Vorbește de multe ori când nu îi este rândul și îi întrerupe pe alții. 

 

 

Categorii comportamentale ale funcțiilor executive

 

 

1. Controlul impulsurilor: abilitatea de a te opri și a gândi înainte de a acționa. Pentru mulți copii cu ADHD, lipsa controlului impulsurilor este o slăbiciune fundamentală. Ei de multe ori spun sau fac lucruri fără să reflecte asupra faptelor. Ei vor face lucruri plăcute fără a lua în considerare obligații sau angajamente. Copiii cu această slăbiciune trec în viteză prin teme, sacrifică precizia și completitudinea. 

 

2. Controlul emoțional: abilitatea de a gestiona sentimentele prin gândire asupra obiectivelor. Persoanele care nu își pot gestiona emoțiile au probleme inclusiv să accepte criticile constructive. Ei nu se pot concentra pe scopul propus când se supără și acuză multe situații ca fiind nedrepte. Ei exagerează când pierd la un joc și dacă sunt distrași de ceva au dificultăți în a rămâne concentrați. 

 

3. Planificare/prioritizare: abilitatea de a crea pași pentru a atinge un obiectiv și a lua decizii. Persoanele cu dificultăți în planificare și stabilirea priorităților sunt ușor copleșiți de sarcini complicate sau formate din mai multe părți. Ei nu pot în mod independent să își impună structura și ordinea în idei. Au probleme în a gândi pașii necesari pentru a atine un obiectiv. Au tendința de a subestima complexitatea și timpul necear pentru cerințele proiectului. 

 

4. Flexibilitate: capacitatea de a schimba strategii sau să corecteze planurile când se schimbă condițiile. Persoanele care se poartă în moduri inflexibile au probleme când o rutină familiară este 
perturbată sau o sarcină devine complicată. Devin frustrați când prima încercare de rezolvare nu este de succes și se află în imposibilitatea de a vedea  noi modalități de a face sarcini familiare sau de a face o altă alegere, când prima alegere se dovedește nefuncțională.

 

5. Memoria de lucru: capacitatea de a organiza informații în minte și de a le utiliza pentru a finaliza
o sarcină. Persoanele cu o memorie de lucru slabă nu sunt în măsură să-și amintească și să aplice informații cruciale în scopul de a trece la următorul pas al unei sarcini. Ei se blochează când li se ceree să își amintească o serie de direcții, să genereze idei ca răspuns la direcții și să își exprime ideile. Informația nu se ”lipește” de ei. 

 

6. Inițierea sarcinilor: abilitatea de a recunoaște momentul în care este timpul să începi o acțiune fără să o amâni. Persoanele cu această abilitate nedezvoltată, au probleme în a-și porni proiectele, temele pentru acasă și le lasă pentru ultimul minut. Sunt uneori văzuți ca fiind leneși sau nemotivați. În cazul copiilor aceștia ar putea să amâne pentru că într-adevăr nu știu cum să înceapă. Mulți copii cu dificultăți în a începe au, de asemenea,  probleme cu planificarea și organizarea. Ei pot deveni atât de copleșiți de tot ce au de făcut și sfârșesc prin a nu face nimic. 

7. Organizarea: abilitatea de a crea și a menține sisteme pentru a ține evidența informațiilor. Această  abilitate este strâns legată de planificarea, stabilirea priorităților și inițierea sarcinii. Copii
care nu dispun de abilitățile de organizar,  își pierd fișele de lucru, notițele, caiete, manualele etc.  Ar putea să sufere consecințe ale dezorganizării (ex note mici la o materie pentru nepredarea temei ), insă aceste acțiuni de răspuns la consecințe nu îmbunătățesc abilităție lor de organizare. Copiii cu abilități reduse în această zonă poate să înțeleagă valoarea organizării,  dar nu sunt în măsură să învețe cum să țină evidența lucrurilor.

 

Progresul în funcționarea executivă este în dezvoltare și variază de la copil la copil. Prin maturizare, predare bună și încercare și eroare, unii copii își vor da seama independent de modalitățile de a depăși sau a compensa puncte slabe ale competențelor executive. Majoritatea copiilor cu tulburări de învățare și ADHD au nevoie de sprijin suplimentar pentru a dezvolta sau a compensa aceste deficite. În tomp ce școala devine mai grea și elevilor li se cere să fie mai independenți, copiii cu slabe aptitudini executive rămân în urmă. De multe ori apare o stare de anxietate cu privire la ceea ce trebuie să facă și cât de bine face, stare ca poate duce cu ușurință  la senzații de supraîncărcare și copleșire. Această stare duce la rândul său la epuizare, inatenție și un ciclu de nesiguranță și pierderea controlului. 

 

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie

Madalina Simion - Psihologie clinica & neuropsihologie



Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp