Program de informare şi prevenţie pentru achiziţionarea abilităţilor de viaţă pentru dezvolta

Inapoi Autor: Psiholog Maria-Cristina Oanea
Dezvoltarea inteligenţei emoţionale la adolescenţ înseamna achiziţionarea şi dezvoltarea abilităţilor de a recunoaşte, identifica, conştientiza, exprima şi controla propriile emoţii. Simpla înţelegere a adolescenţilor şi aceea cei preocupă pe ei nu este suficientă. De aceea una din datoriile mele este de a-i ajuta să-şi dezvolte ceea ce se defineşte abilităţi de viaţă, `` un continuum de cunoştinţe şi aptitudini care sunt necesare unei persone pentru a fi independentʺ (Brolin, 1989 ) . Aceste abilităţi de viaţă necesare unui adolescent pentru a se putea defini şi pentru a-şi asigura succesul în viaţă şi carieră sunt: comunicarea, luarea deciziilor, gândire critică, managementul emoţiilor, stima de sine, asertivitatea, rezistenţa la presiune, abilităţi de relaţionare (D.M. Ardelean, 2009 ) . Abilităţile de viaţă sunt la fel de importante ca abilităţile pentru dezvoltarea carierei şi tocmai în acest sens sunt folosite programe de dezvoltare a abilităţilor pentru viaţă. Aceste abilităţi facilitează adaptarea grupului din care adolescentul face parte, atât la şcoală, cât şi la grupul de prieteni, iar mai târziu, la păstrarea unui loc de muncă. Un astfel de program de informare şi prevenţie pentru dezvoltarea abilităţilor de viaţă îl propun pentru adolescenţi şi voi face demersurile necesare în sensul de a se aplica atat în şcoli cat şi licee. În procesul de dezvoltare a abilităţilor trebuie să pornim de la ipoteza de bază că pentru a învăţa o abilitate, atunci practici acea abilitate, astfel în cadrul programului se achiziţionează informaţii şi presupune o implicare efectivă. Semne ale unui nivel scăzut al inteligenţei emoţionale la adolescenţi:  Nu îşi asumă responsabilitatea propriilor sentimente şi dăvina pe cei din jur pentru ele.  Are dificultăţi în formularea propoziţlor care încep cu ˶Eu simt...ʺ.  Nu poate spune de ce se simte într-un anumit fel, sau nu poate spune fără să arunce vina pe altcineva.  Atacă, comandă, critică, ţine prelegeri, întrerupe, dă sfaturi, emite judecăţi de valoare despre cei din jur.  Încearcă să te analizaze, de exemplu când îţi exprimi sentimentele.  Utilizează deseori în începutul unei propoziţii cu ˶Cred că tu...ʺ.  Dă vina pe ceilalţi.  Ascunde informaţii sau chiar minte în legăură cu sentimentele proprii.  Îi lipseşte integritatea şi simţul conştiinţei.  Poartă ură, nu iartă.  Nu îţi spune niciodată unde te situezi în raport cu ea.  S e simte inconfortabil ˶să fie prin preajmăʺ.  Este indirectă şi evazivă.  Acţionează în funcţie de sentimente, mai degrabă decât vorbeşte despre ele.  Nu este empatică nu simte compasiune.  Insensibilă la sentimentele celor din jur.  Este rigidă, inflexibilă, are nevoi de reguli clare pentru a se simţi în siguranţă.  Este o persoană ˶receʺ.  Nu se gândeşte la sentimentele celorlalţi înainte de a acţiona.  Evită responsabilitatea prin fraze de genul: ˶Ce era să fac? Nu am avut de ales!ʺ.  Poate fi mult prea optimist, până la punctual în care devine nerealistă, negând temerile fundamentate ale celorlalţi.  Sau poate fi prea pesimistă, ducând la distrugerea bunei dispoziţii a celor din jur.  Se lasă ˶purtată de valʺ în ciuda bunului simţ sau renunţă la primul semn de problem.  Se concentrează asupra faptelor mai degrabă decât asupra sentimentelor. (˶ EQ for everybodyʺ de Steve Hein, 1996 ) Care sunt beneficiile asupra adolescenţilor în urma aplicării unui astfel de program pentru dezvoltarea abilităţilor de viaţă? Faptul că adolescenţii cu abilităţi de viaţă achiziţionate:  învaţă mai bine,  au mai puţine problem de comportament,  se simt mai bine cu ei înşişi,  sunt mai capabili să reziste presiunii grupului,  sunt mai puţin violenţi, mult mai empatici,  sunt mai capabili să rezolve conflicte,  se implică mai puţin în comportamente distructive cum ar fi droguri, alcool, sarcini nedorite.,  au mai mulţi prieteni,  au un control mai bun al impulsurilor,  sunt mai fericiţi, mai sănătoşi şi mult mai plini de succes,  vor şti să se direcţioneze professional. Programul poate cuprinde: abilităţi pentru fiecare zi, casă şi comunitate, managementul banilor, sănătate, dezvoltare personală, dezvoltare social, învăţare şi carieră, vârste şi familie. Psiholog Maria-Cristina Oanea

Cabinet psihologic Faraon Maria-Cristina

fericire, pace, iubire

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp