Sugestii de jocuri pentru dezvoltarea copilului, o-3 ani
Inapoi Autor: Emilia Popa
• jocul reprezintă una dintre activităţile cheie din viaţa unui copil;
• pe parcursul jocului li se dezvoltă simţurile (tactil, vizual, auditiv... ), iar copiii învaţă să cunoască oamenii, dobândesc obiceiuri de comportament şi respect faţă de ceilalţi, îşi dezvoltă imaginaţia şi fantezia, îşi dezvoltă abilitatea de a aprecia exerciţiile de memorie etc.;
• mulţumită jocului învaţă să comunice cu lumea din jurul său iar jucăria devine o sursă privilegiată de explorare şi transmitere a realităţii sociale;
• pentru anumite jocuri nu sunt întotdeauna necesare jucăriile, dar, fără îndoială, acestea le pot completa, pot deveni o resursă ideală de imaginaţie, de cele mai multe ori. Pe de altă parte, lumea copiilor a fost asociată, în toate culturile, cu jucăriile, iar câteva dintre acestea au rămas aceleaşi de-a lungul istoriei, cu excepţia câtorva variaţii minore. Orice obiecte simple pot deveni jucării pentru copii, cu condiţia să respecte condiţii de siguranţă şi igienă;
Perioada de vârsta 1-2 ani:
- Umplerea unei cutii cu diverse materiale de diverse mărimi. Aşezaţi grămăjoară de materiale lângă cutie, arătaţi-i cum să le ia şi cum să le pună în cutie, apoi arătaţi-i cum poate goli cutia.
- Jocuri cu cartea: citire din imagini, indicarea elementelor din imagine, exersarea răsfoirii unei cărţi.
- Jocuri tip Incastro- construcţii simple, Puzzle de lemn
- Joc de imitaţie: repetaţi un anumit gest până când copilul ajunge să vă imite, apoi manifestaţi-vă bucuria că a reuşit (bravo! Bateţi din palme )
Gesturi care pot fi exersate:
- Strângeţi pumnul deschideţi
- Mişcări ale degetelor
- Activităţi casnice obişnuite: a mătura, a vorbi la telefon, a mânca cu lingura
- Căutarea jucăriei ascunse sub un prosop, după un alt obiect mai mare, într-o cutie
- Arătaţi-i cum poate scoate un obiect dintr-un recipient (cutie, sticlă )
- Un traseu cu obstacole (pernă, coş de plastic, cutie de carton ), pe care copilul trebuie să îl parcurgă.
- Comparaţi obiectele după mărime (mic-mare ) şi greutate (uşor- greu )
- Puneţi-l să aleagă perechea unei şosete dintr-o grămăjoară.
- Jocuri cu mingea- de prindere
- Jocuri cu obiecte care produc efecte diverse ca rezultat al manipulării adultului.
Perioada de vârsta 2-3 ani
Stimulare senzorială
- Caută obiectul de o anumită culoare, într-un timp dat: exemplu maşinuţa roşie până număr la 10
- Caută un obiect ascuns de adult: Îi arătaţi un obiect după care îl ascundeţi, fără ca el să vadă. Solicitaţi-i obiectul
- Trenuleţul culorilor: într-un trenuleţ din piese lego copilul aşează marfa după cerinţele dumneavoastră: 1 piesă roşie, două galbene, trei verzi
- Sortarea jucăriilor după categorii: mică mare
Motricitate
- Jocuri diferite cu hârtia: să o rupă şi să o mototolească.
- Baschet cu o minge de hârtie mototolită, pe care trebuie să o arunce la un coş improvizat
- Jocuri de popice şi fixare a pieselor tip lego
- Jocuri libere cu creioane colorate şi coli de hârtie
- Cântecele cu mişcări ce pot fi imitate de copil
- Formaţi un traseu cu obstacole pe care copilul să îl poată parcurge fără să se dezechilibreze
- Joc în oglinda: aşezaţi-vă în faţa copilului şi imitaţi mişcările făcute de acesta.
Memorie
- Cereţi copilului să vă aducă obiecte pe care le definiţi: rotund, care înţeapă, de o anumită culoare.
- Daţi comenzi multiple: du-te în camera ta şi adu o minge mare, pune cartea pe masă, ia ursuleţul, etc"
- Întrerupeţi un cântecel pe care îl fredonaţi în preajma lui pentru ca el să îl continue.
- Jocuri tip mimă:" cum face ursul?, dar pisica"
Limbaj
- Să identifice un animal, o persoană, emoţii, gesturi, acţiuni
- Citire de imagini, exersarea răsfoirii cărţii
- Jocuri tip caută şi răspunde: copilul este încurajat să caute şi să arate un obiect, care se găseşte într-o carte cunoscută de el- animale, alimente, maşina, etc
Dezvoltare emoţională-socială
- Relaţionarea cu alţi copii- din parc, vecini, creşa
- Relaţionare cu adulţi:" Astăzi avem musafiri, cine a venit? Ne jucăm împreună?"
- Strângerea jucăriilor
- Strângerea mesei
- Poveşti pe tema prieteniei dintre copii
- Confecţionarea unor daruri către alţi colegi, copii
- Jocuri pentru încurajarea exprimării emoţiilor: atunci când copilul plânge, găsim împreună o soluţie, discutăm pe un ton liniştit, arătând atenţie, numind sentimentul trăit şi motivul descoperit.
- Jocuri cu păpuşi pentru a indica schema corporală-Ridică braţele păpuşii, roteşte capul, arată ce îţi spun eu.
- Vizualizarea de fotografii cu el cu familia în diferite moment importante.
• pe parcursul jocului li se dezvoltă simţurile (tactil, vizual, auditiv... ), iar copiii învaţă să cunoască oamenii, dobândesc obiceiuri de comportament şi respect faţă de ceilalţi, îşi dezvoltă imaginaţia şi fantezia, îşi dezvoltă abilitatea de a aprecia exerciţiile de memorie etc.;
• mulţumită jocului învaţă să comunice cu lumea din jurul său iar jucăria devine o sursă privilegiată de explorare şi transmitere a realităţii sociale;
• pentru anumite jocuri nu sunt întotdeauna necesare jucăriile, dar, fără îndoială, acestea le pot completa, pot deveni o resursă ideală de imaginaţie, de cele mai multe ori. Pe de altă parte, lumea copiilor a fost asociată, în toate culturile, cu jucăriile, iar câteva dintre acestea au rămas aceleaşi de-a lungul istoriei, cu excepţia câtorva variaţii minore. Orice obiecte simple pot deveni jucării pentru copii, cu condiţia să respecte condiţii de siguranţă şi igienă;
Perioada de vârsta 1-2 ani:
- Umplerea unei cutii cu diverse materiale de diverse mărimi. Aşezaţi grămăjoară de materiale lângă cutie, arătaţi-i cum să le ia şi cum să le pună în cutie, apoi arătaţi-i cum poate goli cutia.
- Jocuri cu cartea: citire din imagini, indicarea elementelor din imagine, exersarea răsfoirii unei cărţi.
- Jocuri tip Incastro- construcţii simple, Puzzle de lemn
- Joc de imitaţie: repetaţi un anumit gest până când copilul ajunge să vă imite, apoi manifestaţi-vă bucuria că a reuşit (bravo! Bateţi din palme )
Gesturi care pot fi exersate:
- Strângeţi pumnul deschideţi
- Mişcări ale degetelor
- Activităţi casnice obişnuite: a mătura, a vorbi la telefon, a mânca cu lingura
- Căutarea jucăriei ascunse sub un prosop, după un alt obiect mai mare, într-o cutie
- Arătaţi-i cum poate scoate un obiect dintr-un recipient (cutie, sticlă )
- Un traseu cu obstacole (pernă, coş de plastic, cutie de carton ), pe care copilul trebuie să îl parcurgă.
- Comparaţi obiectele după mărime (mic-mare ) şi greutate (uşor- greu )
- Puneţi-l să aleagă perechea unei şosete dintr-o grămăjoară.
- Jocuri cu mingea- de prindere
- Jocuri cu obiecte care produc efecte diverse ca rezultat al manipulării adultului.
Perioada de vârsta 2-3 ani
Stimulare senzorială
- Caută obiectul de o anumită culoare, într-un timp dat: exemplu maşinuţa roşie până număr la 10
- Caută un obiect ascuns de adult: Îi arătaţi un obiect după care îl ascundeţi, fără ca el să vadă. Solicitaţi-i obiectul
- Trenuleţul culorilor: într-un trenuleţ din piese lego copilul aşează marfa după cerinţele dumneavoastră: 1 piesă roşie, două galbene, trei verzi
- Sortarea jucăriilor după categorii: mică mare
Motricitate
- Jocuri diferite cu hârtia: să o rupă şi să o mototolească.
- Baschet cu o minge de hârtie mototolită, pe care trebuie să o arunce la un coş improvizat
- Jocuri de popice şi fixare a pieselor tip lego
- Jocuri libere cu creioane colorate şi coli de hârtie
- Cântecele cu mişcări ce pot fi imitate de copil
- Formaţi un traseu cu obstacole pe care copilul să îl poată parcurge fără să se dezechilibreze
- Joc în oglinda: aşezaţi-vă în faţa copilului şi imitaţi mişcările făcute de acesta.
Memorie
- Cereţi copilului să vă aducă obiecte pe care le definiţi: rotund, care înţeapă, de o anumită culoare.
- Daţi comenzi multiple: du-te în camera ta şi adu o minge mare, pune cartea pe masă, ia ursuleţul, etc"
- Întrerupeţi un cântecel pe care îl fredonaţi în preajma lui pentru ca el să îl continue.
- Jocuri tip mimă:" cum face ursul?, dar pisica"
Limbaj
- Să identifice un animal, o persoană, emoţii, gesturi, acţiuni
- Citire de imagini, exersarea răsfoirii cărţii
- Jocuri tip caută şi răspunde: copilul este încurajat să caute şi să arate un obiect, care se găseşte într-o carte cunoscută de el- animale, alimente, maşina, etc
Dezvoltare emoţională-socială
- Relaţionarea cu alţi copii- din parc, vecini, creşa
- Relaţionare cu adulţi:" Astăzi avem musafiri, cine a venit? Ne jucăm împreună?"
- Strângerea jucăriilor
- Strângerea mesei
- Poveşti pe tema prieteniei dintre copii
- Confecţionarea unor daruri către alţi colegi, copii
- Jocuri pentru încurajarea exprimării emoţiilor: atunci când copilul plânge, găsim împreună o soluţie, discutăm pe un ton liniştit, arătând atenţie, numind sentimentul trăit şi motivul descoperit.
- Jocuri cu păpuşi pentru a indica schema corporală-Ridică braţele păpuşii, roteşte capul, arată ce îţi spun eu.
- Vizualizarea de fotografii cu el cu familia în diferite moment importante.
Cabinet Individual de Psihologie Emilia Popa
Emilia Popa - Cabinet Individual de PsihologieRecomandă acest cabinet