Achzitii reper in dezvoltarea copilului, 0-3 ani

Inapoi Autor: Emilia Popa
Etape ale dezvoltării copilului:
Auzul:
- Sistemul auditiv se perfecţionează, prin schimbări ce apar la nivelul urechii dar şi al atenţiei;
- Intre 1- 3 ani, percepţiile auditive dezvoltă o anumită fineţe;
- Copilul dezvoltă o sensibilitate la muzică şi ritm;
- Dezvoltarea sistemului auditiv este implicat în diferenţierea cuvintelor, a modului cum sunt pronunţate;
- Se formează auzul fonematic;
- Se măreşte baza percepţiei de înţelegere a limbajului;
Văzul:
- Între 1 an şi 1 an şi 6 luni, se manifestă interesul pentru figuri colorate
- La 2 ani se manifestă interesul pentru obiectele necolorate
- La 3 ani, copilul este interesat de cărţi cu ilustraţii clare, simple şi expresive
Mirosul şi gustul:
- Gusturile se diferenţiază, copilul începe să aibă preferinţe pentru anumite alimente şi aversiuni pentru alte gusturi/mirosuri.
Tactul:
- Percepţiile tactile se dezvoltă în special între 1-3 ani
- Manevrarea obiectelor în timpul jocului influenţează dezvoltarea simţului tactil.
Reprezentările:
- Limbajul se dezvoltă pe baza creşterii capacităţilor de reprezentare a obiectelor.
- Apariţia reprezentărilor este foarte importantă deoarece ele pregătesc terenul pentru dezvoltarea funcţiilor de generalizare şi abstractizare a gândirii.
- Dezvoltarea gândirii este în strânsă legătură cu dezvoltarea limbajului.
- Prin întrebarea ce e asta: copilul identifică şi diferenţiază
- La întrebarea de ce explică relaţia dintre obiecte.
- Copilul nu doar imită/reproduce mişcări pe care le-a văzut la alte persoane, el acum experimentează unele noi.
- Intre 18-24 luni, copilul îşi interiorizează schema de rezolvare a problemelor, copilul găseşte soluţii, inventează modalităţi pentru a-şi atinge scopurile.
- La vârsta de 2 ani debutează stadiul preoperator- copilul utilizează conceptele care apar în viaţa concretă, nu toate exemplarele dintr-o categorie anume.
- La sfârşitul celui de-al doilea an de viaţă, gândirea copilului este simbolică, nemaifiind legaţi de realitatea imediată.
- Copilul poate utiliza cuvinte sau imagini pentru a înlocui diferite obiecte. Copilul utilizează reprezentări ale mediului şi interacţionează cu acestea.
- Gândirea are un caracter egocentric: lumea fiind abordată dintr-un punct de vedere foarte personal.
Memoria:
- se dezvolta foarte mult pe linia reproducerii cuvintelor.
- Memoria are un caracter involuntar şi afectogen, copilul reţine astfel lucrurile care i-au plăcut sau care i-au displăcut.
- Memoria este alimentată de achiziţia evenimentelor şi conduitelor zilnice implicate în satisfacerea nevoilor şi trebuinţelor copilului.
- Memoria este de scurtă durată: la 1 an ea este de câteva săptămâni, la 3 ani de câteva luni, iar la 4 ani este de 1 an.
Motricitate fină:
1-2 ani
- Rostogoleşte mingea imitând adultul
- Aşează inele groase pe un suport vertical
- Face un turn din 3 cuburi
- Trasează linii
- Trage jucării după el
- Ridică obiecte; e de jos aplecându-se fără a cădea.
- Imită mişcarea circular cu creionul
2-3 ani:
- Înşiră 3-4 mărgele mari pe un şiret
- Răsuceşte butoane şi mânere
- Aruncă adultului mingea de la distanţe de 1, 5 m
- Construieşte un turn de 5-6 cuburi
- Intoarece paginile unei cărţi una câte una
- Despachetează un obiect mic
- Deşurubează jucării cu filet
- Face biluţe din plastilina
- Bate cu ciocanul în diferite obiecte.
Motricitate grosieră:
Luna 12-18
- dispare reacţia landau
- Nu sunt dezvoltate reacţiile de echilibru în mers
- Porneşte şi se opreşte fără să cadă
Luna 18
- Trage jucăriile mergând cu spatele
- Urcă scările ţinându-se de balustrade
- Poate merge cu un obiect mare în braţe
- Începe să alerge
- Ştie să se ridice şi să se aşeze pe scaun
Luna 21
- Stă în sprijin unipodal
- Urcă şi coboară scările ţinut de o mână
- Mototoleşte hârtia după demonstraţie, prinde mingii mari.
24 luni
- Aleargă fără să cadă
- Urcă şi coboară singur scările
- Ia obiectele de pe sol fără să cadă
- Se dezvoltă abilităţi manuale, ţine creionul cu degetele, desenează un unghi, cerc.
36 luni
- Merge pe vârful picioarelor
- Sare de la o înălţime de 20-30 cm cu picioarele lipite
- Aruncă mingea cu o direcţie slabă.
- Urcă scările alternând picioarele, dar tot coboară cu amândouă picioarele pe o treaptă
- Merge 30 m pe o linie dreaptă făcând 1-3 greşeli.
- Sare cu picioarele apropiate
- Merge pe tricicleta.
Et
Cabinet Individual de Psihologie Emilia Popa

Cabinet Individual de Psihologie Emilia Popa

Emilia Popa - Cabinet Individual de Psihologie

Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp