Dezvoltare personala: 13 comportamente ce sustin formarea unui leader
Cand se vorbeste despre leaderi, o intrebare ce apare frecvent e: Oare leaderii se nasc…sau „se fac”? Raspunsul scurt e: in cea mai mare parte, un leader „se formeaza”. Exista totusi o baza de trasaturi inascute, de la care se porneste. Cea mai buna apreciere a psihologilor sustine ca aceasta baza ar reprezenta cam o treime din ce e necesar pentru a ajunge un leader. Restul de doua treimi reprezinta alegeri si comportamente ce sunt exersate si rafinate de-a lungul timpului, pana cand ajung sa devina ceva natural. Dupa cum o sa remarci, nu e neaparat necesar sa fii deja ‘sef’ pentru a le exersa. Asa ca, in cazul in care iti doresti sa ajungi un leader, ar fi poate util sa exersezi aceste comportamente. Iata cateva din ele :
1. Pentru un leader, abilitatile de comunicare sunt esentiale. Leaderul isi sustine credibilitatea printr-o comunicare deschisa, adaptata celor cu care vorbeste. Comunicarea nu are scopuri ascunse, care sa urmareasca dobandirea unor avantaje netransparente.
2. Leaderul descurajeaza favoritismele, fara a trata insa pe toata lumea la fel. Reuseste sa puna in valoare abilitatile individuale si ii sprijina pe ceilalti in gasirea celui mai potrivit rol in echipa.
3. Leaderul ii incurajeaza pe cei din jur sa-si exprime opiniile, oferind mereu un feeback in privinta parerilor exprimate. Simpla consultare, simpla ascultare a unei opinii, nu ajuta, atat timp cat nu are asociat un feedback corespunzator.
4. De fapt, in primul rand, leaderul incearca sa gaseasca o cale prin care sa sustina ideile de care pot beneficia cat mai multi membri ai echipei. Incearca sa motiveze si sa uneasca echipa in gasirea si urmarirea unor beneficii comune, aflate deasupra tuturor. Pentru asta, e nevoie sa incerce sa priveasca lucrurile din perspectiva altora. E nevoie sa fie pregatit sa negocieze si eventual chiar sa cedeze in fata unor argumente convingatoare…pastrand insa „coloana vertebrala” a valorilor ce unesc echipa.
5. Leaderul cauta acele solutii ce sunt benefice pentru cat mai multi membri ai echipei, fara a cadea insa intr-un „populism ieftin”. Isi da seama cand argumentele sustin ca e mai „uman” sa sprijine cu o decizie o minoritate.
6. Leaderul are o judecata obiectiva si nu-i blameaza pe ceilalti pentru esecuri. In cazul unor greseli clare ale membrilor echipei, nu critica in public, ci doar expune problema, cautand posibile solutii. Incearca sa traga invataminte din nereusite, pentru ca persoana si echipa sa se descurce mai bine data urmatoare.
7. Leaderul e politicos si mereu deschis sa descopere ce se afla sub aparente. E dispus sa identifice mai multe puncte de vedere asupra unei probleme, fiind constient de faptul ca rareori nu vor exista opinii contrare asupra rezolvarii unei situatii.
8. Leaderul reuseste sa interactioneze la modul neutru cu persoanele ce-i displac, nefiind prea defensiv sau agresiv verbal.
9. Leaderul nu asculta barfele pana cand nu isi da seama ce se afla in spatele modul de a reactiona al unei persoane. Isi regleaza trairile emotionale pana cand intelege perspectiva cognitiv-emotionala a unei persoane ce pare ca a actionat necorespunzator. Reuseste sa-si pastreze echilibrul emotional cand spiritele se incing, si nu pune „paie pe foc”.
10. Leaderul face ceea ce promite si ii stimuleaza pe ceilalti sa faca ceea ce promit, fiind insa intelegator atunci cand exista obstacole prea mari pentru a fi depasite pe moment.
11. Leaderul ii ajuta pe cei din jur sa treaca peste obstacole. Ofera mereu un feedback constructiv, ce-i ajuta pe ceilalti sa-si depaseasca propriile limite si sa se dezvolte personal.
12. Leaderul recunoaste meritele celorlalti. Se bucura sincer si isi lauda colaboratorii atunci cand au succes.
13. Leaderul isi recunoaste propriile slabiciuni, propriile vulnerabilitati. Incearca sa le amelioreze, luand model de la persoane ce stau mai bine la acele „puncte slabe”.