SUMARUL CONSTELAŢIEI DE FAMILIE
Aminitiţi-vă că un sumar este un sumar; adică, în conformitate cu Random House Dictionary, un sumar este „o scurtă declarare sau re-declarare a punctelor majore, în special o concluzie la o operă”. Constelaţia Familiei este o declaraţie scurtă, care include punctele majore. Acest sumar nu se intenţionează a fi o relatare auto-biografică a experienţei clientului ca şi copil şi adolescent; scopul său este mai degrabă acela de a da o expresie proaspătă a simţului subiectiv al clientului faţă de acei ani, aşa cum se relaţionează ei cu stilul unic de mişcare învăţat de client la început, şi pe care clientul continuă să-l preactice şi în prezent.
Pe scurt, Constelaţia Familiei facilitează auto-înţelegerea clientului, rarătând respect faţă de modul în care clientul şi-a creat un stil de viaţă, şi (ca toată munca terapeutică din Psihologia Individuală ) într-un mod care este încurajator pentru clientul aflat în situaţia actuală de viaţă.
În cele ce urmează prezentăm o metodă de compunere a „Sumarului Constelaţiei de Familie”, care se bazează pe punctele enumerate mai jos; aceste puncte sunt exprimate în propoziţii de bază .
Puncte de inclus în „Sumarul Constelaţiei de Familie”
1.Ordinea naşterii.
2.Atmosfera familiei.
3.Valorile familiei.
4.Linia – ghid masculină.
5.Linia – ghid feminină.
6.Locul pe care şi l-a creat clientul în familie (cum şi-a găsit clientul locul în familie ) .
7.Locul pe care şi l-au creat fiecare dintre fraţi în familie (cum şi-a găsit fiecare dintre fraţi locul în familie ) .
8.Alte imagini: modele de rol şi alianţe.
9.Experienţa vecinătăţii şi a şcolii în copilărie şi la pubertate.
10.Experienţa provocării sexuale la adolescenţă.
11.Probleme majore rămase nerezolvate din copilărie până la adolescenţă.
Metoda de Compunere a Sumarului Constelaţiei de Familie
Cele 11 puncte de mai sus, împreună cu frazele sugerate pentru utilizare ăn compunerea sumarului sunt descrise mai jos. Acolo unde textul e inclus în paranteze mari, folosiţi informaţia culeasă în Inventarul Stilului Vieţii completat pentru clientul dvs. De exemplu, primul model de propoziţie, legat de ordinea naşterii, este, „[Clientul] a crescut / s-a dezvoltat ca al [poziţia ordinală] copil dintr-o familie cu [numărul fraţilor din familie] fraţi (pentru copii unici, se poate scrie: copilul unic al familiei ), psihologic fiind [poziţia psihologică].” Ca exemplu, putem avea o propoziţie de genul: „Sharon a crescut / s-a dezvoltat ca al treilea copil într-o familie cu patru copii, psihologic fiind bebeluşul primului grup de trei copii, cu un frate mult mai mic.”
Punctul 1. „ [Numele clientului] a crescut / s-a dezvoltat ca [poziţia ordinală], psihologic fiind [poziţia psihologică]...”
Punctul 2. „ Atmosfera familiei era [descriere]...”
Punctul 3. „Valorile familiei pe care Mama şi Tata puneau accentul includeau [le enumeraţi, apoi elaboraţi asupra acestor valori comune] ...”
Punctul 4. „Linia ghid (sau linia directoare ) masculină stabilită de Tată punea accentul pe [enumeraţi trăsăturile principale ale liniei ghid masculine, mai ales acele valori neîmpărtăşite de Mamă] ...”
Punctul 5. „Linia ghid (sau linia directoare ) feminină stabilită de mamă punea accentul pe [enumeraţi trăsăturile principale ale liniei ghid feminine, mai ales acele valori neîmpărtăşite de Tată] ...”
Punctul 6. „[Numele clientului] şi-a găsit/făcut un loc al lui/ei prin [descrierea modului în care clientul se distingea pe sine în familie: aveţi în vedere activităţi, alianţe, competitori, relaţiile cu părinţii şi compararea locului clientului cu locurile stabilite de fraţi/surori] ...”
Punctul 7. „[Numele fratelui/sorei], care era [scrieţi vârsta sau poziţia relativă faţă de client], şi-a găsit/făcut un loc pentru el/ea prin [aveţi în vedere elementele de la Punctul 6] ...”
Punctul 8. „Alte figuri prezente pentru [Numele clientului] au fost [identificaţi modelele de rol], care [descrierea semnificaţiei lor pentru client]. [Numele clientului] a făcut o alianţă/s-a aliat cu [numele persoanei] care era important pentru [numele clientului] pentru că [descrieţi relaţia; includeţi mai ales orice dovezi de încurajare] ...”
Punctul 9. „În timpul copilăriei, experienţa [numele clientului] a fost [descrieţi trăsăturile majore ale auto-evaluării în vecinătate şi la şcoală, incluzând şi imaginea de sine]. La intrarea la pubertate, experienţa [numele clientului] a fost [descrieţi componente negative şi pozitive, incluzând experienţele legate de intrarea în viaţa de adult, şi cam ce ar însemna acestea] ...”
Punctul 10. „În perioada adolescenţei, [numele clientului] s-a simţit [descrieţi auto-evaluarea clientului] şi a avut de-a face/s-a confruntat [scrieţi cum a făcut faţă provocărior legate de încrederea în sine, sexualitate, şi direcţia în viaţă] ...”
Punctul 11. „Întrebarea rămasă/cu care s-a confruntat [numele clientului] la intrarea în viaţa de adult a fost: [aici puneţi o întrebare care conţine tema lipsei de pregătire a clientului pentru succesul său ca adult, incluzând condiţiile în care clientul este pregătit să meargă mai departe] ...”
Robert L. Powers, Jane Griffith - Înţelegerea Stilului Vieţii