Terapia online-În ce măsură poate un psihoterapeut să desfășoare ședințele terapeutice în mediul onl
Informațiile au fost puse la dispoziție de către colaboratoarea noastră externă, psihologul Anca Hohotă. Pentru a vedea detalii despre aceasta, click aici.: https://funpsiclub.ro/anca-hohota/
Psihologia transpusă în mediul online denotă evoluție, profesionalism și adaptare. Menținând pasul cu restul lumii, și psihologia trebuie să se transpună în mediul online, însă cu o măsură, desigur.
Psihologul este persoana care păstrează valoarea interacțiunilor umane și accentuează importanța acestora. În cazul copiilor, este esențială întâlnirea față în față pentru a crea realația terapeutică adecvată și, indirect, pentru a reduce „timpul de ecran".
Care sunt tulburările ce pot fi evaluate și tratate prin intermediul platformelor online?
Pentru adulți, online există soluții de evaluare și tratament pentru anxietate și depresie, respectiv comorbidități precum risc suicidar, percepția față de sine sau fobii. Pentru copii sunt incluse mai multe arii, acestea fiind: sănătatea mintală, orientare în carieră, dezvoltare peronală, nivelul de dezvoltare cognitivă, strategii de învățare, respectiv, pregătirea pentru școală.
Copiii și terapia online
Psihoterapia în mediul online nu se poate aplica pentru copii, pentru că aceștia nu au răbdare, și este dificil pentru psihoterapeut să-i capteze atenția copilului, acesta putând fi oricând distras de altceva. Cu alte cuvinte, este greu pentru un psiholog să mențină atenția unui copil în mediul online, astfel încât, actualmente, nu se pot realiza ședințe terapeutice cu cei mici în mod virtual.
Ce motive poate avea un copil pentru a manifesta un comportament neadecvat?
Principalul motiv pe care l-am descoperit analizând cazurile pe care le-am avut constă în atragerea atenției părinților. Aici putem discuta despre atenția negativă, care presupune ceartă, mustrare, un ton mai ridicat al părintelui, dar și despre atenția pozitivă redată prin laude, afecțiune. De cele mai multe ori, când comprtamentul copilului este neadecvat, atenția pe care o primește este una negativă, însă copilul își satisface nevoia aceasta, de a-i capta atenția părintelui și în acest fel va repeta comportamentul nedorit.
Am putea să ne întrebăm de ce să-și dorească copilul o atenție negativă, când ar putea realiza comportamente adecvate care să-i aducă atenție poztivă. Răspunsul este unul foarte simplu: copilul nu primește ateția părintelui când face ceva bine.
Să prepunem că un baiat de 8 ani își duce sngur farfuria în chiuveta după ce mănâncă; acesta este un comportament pozitiv, însă reacția părintelui nu a existat, nu a fost lăudat, nu i s-a arătat că gestul său a fost observat, prin urmare pentru a face părintele să aibă reacție la un comportamnet de-al său se va comporta ulterior negativ. Astfel, pentru a diminua comportamentul nedorit, părintele poate suplimenta atenția pozitivă, atunci când copilul nu o cere.
Acest lucru presupune ca părintele să fie atent la copilul său și fiecare comportament adecvat să fie lăudat, apreciat. Continuu. Constant. În felul acesta copilul își satisface nevoia de atenție și va reduce comportamentele neadecvate.