Cum influențează educația fetelor creșterea populației mondiale
Educația și planificarea familială au fost mult timp în corelație cu scăderea natalității dar un studiu recent analizează factorii care determină accelerarea declinului în țările cu natalitate generală ridicată.
În planificarea familială este mai eficientă creșterea sau scăderea metodelor contraceptive? Variațiile natalității, la nivel național, sunt corelate cu numărul anilor de școlarizare a fetelor sau gradul de școlarizare, în general, al tuturor copiilor?
Sunt câteva dintre întrebările pe care și le-au pus Daphne Liu și Adrian Raftery, în cadrul unui studiu realizat la Universitatea din Washington. „Politica în țările cu un nivel ridicat de natalitate este, de cele mai multe ori, interesată în reducerea fertilității, deoarece creșterea rapidă a populației ar putea determina o serie de consecințe economice, ambientale și de sănătate publică nedorite" afirmă Liu.
„Abordările sociale care duc la facilitarea accesului la educație și la planificare familială sunt, în general, gândite pentru a reduce natalitatea, dând posibilitatea, astfel, mai ales fetelor și femeilor, de a își realiza propriile vise. Studiul nostru își propune să identifice aspectele educaționale și ale planificării familiale care determină scăderea ratei de natalitate" a continuat Liu.
Populația mondiată se apropie de 10, 9 miliarde de persoane, conform estimărilor făcute pentru anul 2100. Se prevede că o mare parte din această creștere se va regăsi în țările cu o natalitate ridicată, din Africa subsahariană, America de Sud și Asia.
Kenya este un exemplu în acest sens. Procentul fetelor care au terminat gimnaziul în anii 1970 era de 12%, în timp ce deceniului 2010 îi corespunde o valoare de 59%. În același timp, accesul la metode contraceptive a crescut de la 5% la 51%. Efectul pe termen lung a dus la o scădere a natalității de la 7, 64 de copii pentru fiecare femeie, la 4, 06.