Povestea terapeutică și emoțiile

Inapoi Autor: Rodica Incze

Gestionare emoții

Recunoștința

Tehnica de lucru - povestea terapeutică

" Metaforele complexe sunt povestiri cu multiple nivele semantice. A spune o poveste este un mod elegant dea a distrage conștientul și de a activa căutarea inconștientă de înțelesuri și resurse" (R.E.Stamate, 2010. p87 ).

Poveștile fac parte din viața noastră și ating emoții universale de bază: dragoste, ură, teamă, furie, singurătate, izolare, recunoștință etc… Povestea, folosită ca tehnică psihoterapeutică, are rolul de a îl ajuta pe client să se confrunte cu o problemă prezentată într-o nouă viziune și cu ajutorul soluțiilor prezentate, să poată găsi o soluție pentru ieșirea din blocajul apărut în viața personală. Povestea nu este o soluție impusă, ci arată o evoluție posibilă.

"Poveștile sunt mai mult decât un mijloc de rezolvare a problemelor. Ele îi vorbesc ascultătorului despre sănătate și însănătoșire într-un mod care este preventiv. Poveștile pot întării, îmbogății sau stimula" (G. W.Burns, 2012, p.27 ).

Recunoștința

Tehnica de lucru: povestea terapeutică - "Vindecarea" califului" (N.Peseschkian, 2005, p.113 )

"O boală gravă îl lovise pe rege. Toate încercările de a-l vindeca se dovediseră zadarnice. Marele și faimosul doctor Rasi fu chemat, în cele din urmă, pentru consultație. La început, încercă toate metodele tradiționale de tratament, dar fără succes. Până la urmă, Rasi îi ceru regelui să-l lase să facă tratamentul cum credea el mai bine. Regele, în disperarea lui, își dădu consimțământul. Rasi îi ceru regelui să îi pună la dispoziție doi cai. I-au fost adusi cei mai rapizi și mai buni cai arabi. A doua zi, devreme, Rasi porunci ca regele să fie dus la faimoasele băi cu ape minerale "Jouze Mullam" din Buchara. Fiindcă regele nu se putea mișca, a fost dus pe o targă. La băi, Rasi îi spuse regelui să se dezbrace și porunci tuturor servitorilor regelui să se îndepărteze cât mai mult posibil de izvor. Servitorii ezitară, dar apoi se retrăseseră când regele îi înștiință că trebuie să facă cum le poruncea hakimul. Rasi puse să fie legați caii la intrarea spre băi. Împreună cu unul dintre învățăceii săi, îl băgă pe rege într-o cadă și turnă repede apă fierbinte peste el. În același timp, îi dădu un sirop iute, care-i ridică bolnavului temperatura. După toate acestea, Rasi și învățăcelul său se dezbrăcară. Razi se așeză în fața regelui și începu, dintr-o dată, să-l înjure și să-l insulte în cel mai oribil fel. Regele fu șocat și se supără teribil pentru obrăznicia lui și pentru insultele nejustificate, mai ales că era atât de neajutorat. În această stare de turbare, regele se mișcă. Când Rasi vâzu asta, își scoase cuțitul, păși aproape de rege și îl amenință că îl ucide. Înspăimântat, regele încercă să se salveze, până când, în cele din urmă, frica îi dădu dintr-o dată puterea să se ridice și s-o ia la goană. În acel moment, Rasi părăsi repede încăperea și plecă din oraș pe cai, împreună cu învățăcelul său. Regele se prăbuși de oboseală. Când își redobândi cunoștința, se simțea mai liber și era capabil să se miște. Încă foarte mânios, îl chemă pe servitorul său, se îmbrăcă și se întoarse călare la palatul său. Oamenii adunați acolo se bucurară când văzură regele eliberat de suferințe. O săptămână mai târziu, regelui îi sosi o scrisoare de la doctor. Scrisoarea conținea aceste explicații: "Am făcut tot ceea ce învățasem ca doctor. Când asta nu a dat rezultate, ți-am ridicat în mod artificial temperatura și, aprinzându-ți mânia, ți-am dat puterea să-ți miști mădularele. Când am văzut că-ți începuse vindecarea, am părăsit orașul pentru a scăpa de pedeapsa ta. Te rog să nu pui să fiu adus înapoi, căci sunt conștient de insultele nedrepte și vulgare pe care ți le-am azvârlit în neputința ta și mi-e foarte rușine de ele." Când regele auzi acestea, o recunoștință adâncă îi umplu inima și îi ceru medicului să se întoarcă la el pentru a-și putea exprima recunoștința." (N.Peseschkian, 2005. P113-114 ).

Bibliografie:

Burns, G.W. (2012 ). 101 povești vindecătoare pentru adulți-folosirea metaforelor în terapie, București, Editura Trei,

Peseschkian. N. (2005 ), Povești orientale ca instrumente de psihoterapie, București, Editura Trei.

Stamate. R.E. (2010 ), Cum gestionăm agresivitatea adolescenților, București, Editura SPER

Psihoterapie Adleriana, Consiliere psihologica, logopedie copiii



Recomandă
Recomandă acest cabinet

Dați o notă și scrieți câteva cuvinte despre experiența dvs pozitivă legată de acest cabinet.

Toate campurile sunt obligatorii.
Penalizăm cabinetele cu autorecomandări!

Trimite(Share) pe Facebook
Mergi sus
Trimite linkul pe Whatsapp