Calculatorul, Tv-ul şi lectura in viata unui copil
Inapoi Autor: Nicoleta MIHALI
Calculatorul, Tv-ul şi lectura
Copiii de azi cresc practic cu un calculator în casă. Ce facem însă noi părinţii ca acesta să nu devină singura sursă de învăţare şi educaţie pentru ei?
În ultimii ani, calculatorul a devenit un obiect tot mai des întâlnit într-o casă. Posibilitatea şi dorinţa de a transmite şi primi informaţii cu uşurinţă a devenit tot mai accesibilă şi tot mai mulţi adulţi le preferă. Toate aceste oportunităţi le extindem şi le transmitem copiilor, uneori fără să conştientizăm aceasta. Le arătăm cât de convenabil este un calculator şi omitem uneori să-i îndrumăm să treacă prin procesul de învăţare clasic (ex. aranjarea cuburilor sau construcţiile LEGO, folosirea cărţilor de colorat, scrierea de mână etc. ) .
Andre Berge spunea: ", Să nu credeţi că educaţi copilul numai atunci când vorbiţi cu el, când îl povăţuiţi sau îi porunciţi. Îl educaţi în fiecare moment al vieţii voastre, chiar şi atunci când nu sunteţi la şcoală. Felul cum vă îmbrăcaţi, cum vorbiţi cu şi despre alţi oameni, cum vă bucuraţi sau vă întristaţi, cum vă purtaţi cu prietenii sau cu duşmanii, cum râdeţi sau chiar cum citiţi ziarul - toate acestea au pentru copil o mare însemnătate.``
Unii copii învaţă să scrie şi să citească cu jocuri de calculator mai degrabă, în loc să folosească mai întâi cărţi cu imagini şi cuvinte corespunzătoare fiecărei vârste. Aceşti copii îşi citesc poveştile la culcare, on-line, în loc să o facă impreună cu părinţii, în pat, într-un cadru intim, plin de dragoste şi afecţiune părintească. Încet, tradiţiile se rup şi calculatorul devine unul din elementele principale în procesul de învăţare pentru un copil. Mulţi părinţi lasă procesul de învăţare în seama calculatorului petrecând tot mai puţin timp de calitate cu proprii copii. Aceasta duce implicit la omiterea celei mai importante trepte în procesul de învăţare şi educaţie a copiilor, aceea de a interacţiona cu cei din jur. În cazul în care copiii îşi petrec majoritatea timpului în faţa unui monitor, ei nu vor învăţa să-şi împartă lucrurile, să-şi aştepte rândul, şi uneori nu vor cunoaşte lucruri de bază, simple, precum bunele maniere. Copiii au nevoie vitală să interacţioneze cu alţi copii, adulţi şi animale, mai precis, ei au nevoie să experimenteze lucrurile mai întâi cu mâna şi nu în faţa unui monitor de calculator.
Calculatorul are şi un beneficiu - copiii care-l folosesc sunt mai inteligenţi sau cel puţin aşa spun statisticile din ultimii ani. Cei care ştiu să folosească foarte bine un calculator au avantajul de a-şi găsi un serviciu în domeniu mult mai uşor şi se adaptează repede schimbărilor tehnologice. Referindu-ne la emisiunile TV, observăm cu siguranţă, că există multe emisiuni educative la care ne putem uita alături de copiii noştri. În ceea ce priveşte televiziunea şi copilul, trebuie să facem o selecţie a programelor vizionate şi, poate ceea ce este mai important, trebuie să avem grijă ca cel mic să înţeleagă mesajul transmis, să comunicăm cu el şi să-i insuflăm interesul către ceea ce este frumos, educativ, interesant. Trebuie să ţinem cont de faptul că prea multe ore petrecute în faţa televizorului, chiar dacă este vorba de emisiuni educative, pot afecta dezvoltarea fizică şi psihică a copilului. Este de preferat ca cel mic să fie implicat în activităţi specifice vârstei, alături de alţi copii, timp în care îţi dezvoltă capacităţile de inter-relaţionare, i se stimulează imaginaţia, creativitatea şi îşi consumă energia fizică. Înainte de apariţia televizorului copiii şi chiar adulţii aveau alte metode de a-şi petrce timpul liber: jocuri, discuţii, etc, însă în prezent televiziunea a substituit comunicarea.
Un imperativ pentru copiii şcolari este lectura. Aceasta nu poate fi înlocuită nici de televizor şi nici de computer, chiar dacă fiecare dintre acestea oferă acces la informaţie. Scopul lecturii în perioada şcolarităţii primare, gimnaziale şi liceale este acela de a forma progresiv un tânăr cu o cultură comunicaţională şi literară de bază, capabil să înţeleagă lumea din jurul său, să comunice şi să interacţioneze cu semenii, exprimându-şi gânduri, stări, sentimente, opinii, să fie sensibil la frumosul din natură şi la cel creat de om şi, în viitor, să poată continua procesul de învăţare în orice fază a existenţei sale. Din coloratura policromă a acestui fundal, un interes aparte îl prezintă ceea ce de regulă denumim dezvoltarea creativităţii copiilor. Este adevărat că, PC-ul face parte din valul viitorului, dar tehnicile vechi de învăţare şi educaţie nu trebuie uitate sau date deoparte
Cu toate acestea, în ciuda modernizării accelerate, cartea este şi va rămâne în continuare un sistem complex de comunicare, fiind un element indispensabil al vieţii noastre. Cărţile sunt adevărate tezaure inepuizabile de valori şi informaţii, iar scopurile pe care le urmăresc aceste materiale cu o simbolistică semantică inepuizabilă sunt crearea unui psihic sănătos, dobândirea unor importante cunoştinţe de cultură generală, impulsionarea inţiativelor creative, dezvoltarea vocabularului şi promovarea comunicării interpersonale. Parcurgerea unor cărţii ne va ajuta cu siguranţă în crearea unei punţi comuniaţionale cu persoanele din jurul nostru, cu familia, prietenii sau cunoştinţele noastre. Ideal ar fi să le insuflăm copiilor noştri dragostea pentru carte şi totodată, să nu uităm ce spunea Eminescu ``Citeşte ! Numai citind mereu, creierul tău va deveni un laborator nesfârşit de idei şi imagini.``
Copiii de azi cresc practic cu un calculator în casă. Ce facem însă noi părinţii ca acesta să nu devină singura sursă de învăţare şi educaţie pentru ei?
În ultimii ani, calculatorul a devenit un obiect tot mai des întâlnit într-o casă. Posibilitatea şi dorinţa de a transmite şi primi informaţii cu uşurinţă a devenit tot mai accesibilă şi tot mai mulţi adulţi le preferă. Toate aceste oportunităţi le extindem şi le transmitem copiilor, uneori fără să conştientizăm aceasta. Le arătăm cât de convenabil este un calculator şi omitem uneori să-i îndrumăm să treacă prin procesul de învăţare clasic (ex. aranjarea cuburilor sau construcţiile LEGO, folosirea cărţilor de colorat, scrierea de mână etc. ) .
Andre Berge spunea: ", Să nu credeţi că educaţi copilul numai atunci când vorbiţi cu el, când îl povăţuiţi sau îi porunciţi. Îl educaţi în fiecare moment al vieţii voastre, chiar şi atunci când nu sunteţi la şcoală. Felul cum vă îmbrăcaţi, cum vorbiţi cu şi despre alţi oameni, cum vă bucuraţi sau vă întristaţi, cum vă purtaţi cu prietenii sau cu duşmanii, cum râdeţi sau chiar cum citiţi ziarul - toate acestea au pentru copil o mare însemnătate.``
Unii copii învaţă să scrie şi să citească cu jocuri de calculator mai degrabă, în loc să folosească mai întâi cărţi cu imagini şi cuvinte corespunzătoare fiecărei vârste. Aceşti copii îşi citesc poveştile la culcare, on-line, în loc să o facă impreună cu părinţii, în pat, într-un cadru intim, plin de dragoste şi afecţiune părintească. Încet, tradiţiile se rup şi calculatorul devine unul din elementele principale în procesul de învăţare pentru un copil. Mulţi părinţi lasă procesul de învăţare în seama calculatorului petrecând tot mai puţin timp de calitate cu proprii copii. Aceasta duce implicit la omiterea celei mai importante trepte în procesul de învăţare şi educaţie a copiilor, aceea de a interacţiona cu cei din jur. În cazul în care copiii îşi petrec majoritatea timpului în faţa unui monitor, ei nu vor învăţa să-şi împartă lucrurile, să-şi aştepte rândul, şi uneori nu vor cunoaşte lucruri de bază, simple, precum bunele maniere. Copiii au nevoie vitală să interacţioneze cu alţi copii, adulţi şi animale, mai precis, ei au nevoie să experimenteze lucrurile mai întâi cu mâna şi nu în faţa unui monitor de calculator.
Calculatorul are şi un beneficiu - copiii care-l folosesc sunt mai inteligenţi sau cel puţin aşa spun statisticile din ultimii ani. Cei care ştiu să folosească foarte bine un calculator au avantajul de a-şi găsi un serviciu în domeniu mult mai uşor şi se adaptează repede schimbărilor tehnologice. Referindu-ne la emisiunile TV, observăm cu siguranţă, că există multe emisiuni educative la care ne putem uita alături de copiii noştri. În ceea ce priveşte televiziunea şi copilul, trebuie să facem o selecţie a programelor vizionate şi, poate ceea ce este mai important, trebuie să avem grijă ca cel mic să înţeleagă mesajul transmis, să comunicăm cu el şi să-i insuflăm interesul către ceea ce este frumos, educativ, interesant. Trebuie să ţinem cont de faptul că prea multe ore petrecute în faţa televizorului, chiar dacă este vorba de emisiuni educative, pot afecta dezvoltarea fizică şi psihică a copilului. Este de preferat ca cel mic să fie implicat în activităţi specifice vârstei, alături de alţi copii, timp în care îţi dezvoltă capacităţile de inter-relaţionare, i se stimulează imaginaţia, creativitatea şi îşi consumă energia fizică. Înainte de apariţia televizorului copiii şi chiar adulţii aveau alte metode de a-şi petrce timpul liber: jocuri, discuţii, etc, însă în prezent televiziunea a substituit comunicarea.
Un imperativ pentru copiii şcolari este lectura. Aceasta nu poate fi înlocuită nici de televizor şi nici de computer, chiar dacă fiecare dintre acestea oferă acces la informaţie. Scopul lecturii în perioada şcolarităţii primare, gimnaziale şi liceale este acela de a forma progresiv un tânăr cu o cultură comunicaţională şi literară de bază, capabil să înţeleagă lumea din jurul său, să comunice şi să interacţioneze cu semenii, exprimându-şi gânduri, stări, sentimente, opinii, să fie sensibil la frumosul din natură şi la cel creat de om şi, în viitor, să poată continua procesul de învăţare în orice fază a existenţei sale. Din coloratura policromă a acestui fundal, un interes aparte îl prezintă ceea ce de regulă denumim dezvoltarea creativităţii copiilor. Este adevărat că, PC-ul face parte din valul viitorului, dar tehnicile vechi de învăţare şi educaţie nu trebuie uitate sau date deoparte
Cu toate acestea, în ciuda modernizării accelerate, cartea este şi va rămâne în continuare un sistem complex de comunicare, fiind un element indispensabil al vieţii noastre. Cărţile sunt adevărate tezaure inepuizabile de valori şi informaţii, iar scopurile pe care le urmăresc aceste materiale cu o simbolistică semantică inepuizabilă sunt crearea unui psihic sănătos, dobândirea unor importante cunoştinţe de cultură generală, impulsionarea inţiativelor creative, dezvoltarea vocabularului şi promovarea comunicării interpersonale. Parcurgerea unor cărţii ne va ajuta cu siguranţă în crearea unei punţi comuniaţionale cu persoanele din jurul nostru, cu familia, prietenii sau cunoştinţele noastre. Ideal ar fi să le insuflăm copiilor noştri dragostea pentru carte şi totodată, să nu uităm ce spunea Eminescu ``Citeşte ! Numai citind mereu, creierul tău va deveni un laborator nesfârşit de idei şi imagini.``
Mihali si Asociatii, Centrul de Psihologie Satmareana
Recomandă acest cabinet