Cum sa faci fata unui coleg dificil?
Inapoi Autor: Buroaga Ionela Psiholog si Psihoterapeut PsyHelp
Persoane dificile intalnim peste tot, inclusiv la locul de munca. Cat de greu este pentru cineva sa colaboreze cu o persoana dificila depinde de respectul de sine, increderea in sine, curajul profesional si specificul culturii organizatioanale din care face parte.
Confruntarea cu oameni dificili este mai usoara atunci cand persoana este doar in general neplacuta sau in cazul in care comportamentul ei nu te afecteaza. Interactiunea cu oameni dificili este mult mai dura atunci cand acestea te ataca pe tine sau incearca sa iti submineze contributia ta profesionala. Cand de relatia cu colegul de munca depinde activitatea ta profesionala, singura optiune pentru a face munca ta durabila este de a lua problemele in propriile maini.
Iata cateva trucuri utile pentru a face fata unui coleg difcil:
Incepe prin a te analiza pe tine Esti sigur ca cealalta persoana este cu adevarat problema si ca nu exagerezi? Ai intampinat mereu dificultati cu acelasi tip de persoana sau situatii? Ai un anumit tipar de interactiune cu colegii? Recunosti ca ai puncte vulnerabile, care sunt usor de atins? Incepe intotdeauna cu auto-examinare pentru a determina daca obiectul de atentie il reprezinta intr-adevar actiunile altei persoane. Poate ca si tu ai nevoie de niste schimbari! Abordeaza problemele intr-o discutie privata Este de preferat sa nu intri intr-o disputa in public, caci acest lucru il inversuneaza si mai mult. Cauta sa discuti cu persoana cu care ai aceasta problema intr-o discutie privata. Vorbeste cu acest coleg concentrandu-te pe experienta ta. Nu vorbi in numele tuturor, ci doar in numele propriei persoane, facand referire la lucruri ce pot fi schimbate. Poti explica colegului care este impactul actiunilor lui asupra ta si ii poti propune niste solutii concrete astfel incat sa remediati problemele dintre voi.
Incearca sa stabilesti o alianta Construirea unei aliante cu acesta persoana dificila de la locul de munca este inteligenta, eficienta pentru dezvoltarea relatiilor profesionale, si cruciala pentru a colabora cu aceasta.
Stabileste-i limite Incearca sa-i lasi spatiu de actiune, insa stabileste anumite limite astfel incat acest coleg dificil sa stie pana unde poate sa mearga. Asadar, nu va lasati subjugati! Atunci cand drepturile voastre sunt incalcate, explicati-i ce anume va deranjeaza. Astfel, ii vei da ocazia sa faca schimbarile necesare in ceea ce priveste atitudinea fata de tine.
Creeaza calm din haos Pastrarea calmului este o tehnica de baza care ilustreaza modul de a gestiona situatiile critice. Asadar, comunica, anticipa, razi si gestioneaza. Ramanand calm chiar daca colegul tau se agita ori te provoaca, este cel mai bun pas pe care il poti face.
Nu-i alimenta invidia Daca percepi ca al tau coleg resimte invidie inzecit, privilegiile tale ii vor da sentimentul unei dureroase nedreptati. Ar fi bine sa nu te lauzi prea mult in preajma lui cu bonusurile sau rezultatele tale, caci il vei face sa simte o invidie si mai mare iar relatiile cu el vor fi deteriorate.
Nu dramatiza conflictele Mai ales daca esti o persoana calma, rabdatoare, tendinta este sa te astepti ca si ceilalti sa fie la fel. Insa, in realitate mania nu are acelasi sens pentru toti, iar unele persoane isi expima furia mai des si mai usor. A dramatiza o rabufnire a unui coleg care este constant iritat, nu este in avantajul tau. Mai ales ca furia acestuia trece la fel de repede cum s-a ivit.
Pastreaza liniile de comunicare deschise Comunica cu colegul tau deschis, sincer si in mod frecvent. Explica-i limpede motivele si intentiile tale incercand sa fii cat mai clar si ferm in exprimare, astfel incat sa nu lasi loc de interpretari. Alege sa-i spui deschis ceea ce te nemultumeste in loc sa-l barfesti cu ceilalti colegi. Iar cand ii transmiti aceste nemultumiri, cauta sa fii cat mai precis, concentrandu-te pe criticarea comportamentului si nu a persoanei.
Nu te lasa antrenat in competitii inutile Colegul tau vrea sa castige mereu? Chiar si cand e vorba de cea mai reusita gluma? Nu te lasa antrenat in acest joc care creeaza un climat stresant. Unele persoane au nevoie de victorie pentru a-si mentine echilibrul. De aceea, pentru a reechilibra relatia cu aceste persoane dificile, poti renunta la mici victorii, insa gandeste-te bine la care. De exemplu, pierderea unor mize mai putin importante pentru tine, precum a-l lasa sa castige la o partida de sah, s-ar putea sa te ajute sa colaborezi mult mai bine cu el. Iar atunci cand competitia propusa de el iti displace, pune-i limite. Si daca limitele tale sunt intrecute, poti sa-i reamintesti ca nu e o competitie intre voi.
Foloseste umorul Hohote de ras ajuta in diminuarea tensiunii si reducerea barierelor! De asemenea puteti sa abordati problemele cu umor bland si un usor sarcasm, pentru a gestiona situatiile dificile.
Fii rational Fii vocea ratiunii si gestioneaza relatia cu diplomatie. Aceasta inseamna a spune lucrurilor pe nume si a stabili asteptarile si limitele in relatie cu colegul tau intr-o maniera asertiva. Adoptand si tu comportamente regresive precum tipete, insulte, injurii si violenta fizica nu vei face decat sa pui paie pe foc...si poate ca nu este intocmai ceea ce iti doresti tu, nu-i asa?
Gaseste distanta potrivita Datorita tensiunilor poate vei fi tentat sa incerci sa-l eviti. Daca este un coleg pe care il poti tine la distanta fara ca activitatea ta sa aiba de suferit, nu ezita sa faci acest lucru, daca de asta ai nevoie pentru a-ti asigura echilibrul si linistea. Insa, daca postul pe care il ocupi este de asa natura astfel incat sunteti nevoiti sa interactionati, strategia de a-l tine departe pe acest coleg nu este intocmai cea mai potrivita. Pana cand unul dintre voi se muta pe un alt departament sau isi schimba locul de munca, mai bine incerci sa-i faci fata.
Cere sprijin din alta parte A te confrunta cu un coleg dificil in viata profesionala este o situatie frustranta, istovitoare si chiar primejdioasa uneori. Cauta sprijin din partea celorlalti colegi, cere-le sfaturi, incurajare...mai ales ca s-ar putea ca si lor sa le dea dureri de cap personalitatea colegului de care va plangeti. Atunci cand decizi asta, atentie cand, cum si cui soliciti ajutor sau asistenta. Angajeaza-te in astfel de demersuri doar daca esti sigur ca nu vei inrautati situatia. In caz contrar, risti sa devii un plangacios sau reclamant in ochii colegului tau. Daca plangerile tale sunt prea frecvente, managerii se pot intreba de ce nu reusesti sa rezolvi propriile probleme si chiar poti fi tu etichetat ca fiind o persoana dificila. Ba chiar mai mult, uneori chiar managerii pot reprezenta parte din problema.
Nu le ataca imaginea despre sine Este nerecomandabil sa le ataci imaginea pe care o au despre sine. Chiar daca prin comportamentul lor iti trezeste dorinta de a exploda si de a-i adresa cele mai urate insulte, ar fi util sa eviti astfel de confruntari. Lezandu-i imaginea de sine nu vei face altceva decat sa le sporesti violenta, dorinta de a invinge, de a domina, etc. Multiplica canalele de comunicare Pentru a te asigura ca informatiile profesionale transmise acestui coleg nu au fost ignorate, deformate sau interpretate gresit, cauta sa multiplici modalitatile de comunicare. De exemplu, trimitandu-i pe email sau printand si oferind in scris informatiile pe care tocmai le-ati exprimat verbal, va usura colaborarea voastra.
Confruntarea cu oameni dificili este mai usoara atunci cand persoana este doar in general neplacuta sau in cazul in care comportamentul ei nu te afecteaza. Interactiunea cu oameni dificili este mult mai dura atunci cand acestea te ataca pe tine sau incearca sa iti submineze contributia ta profesionala. Cand de relatia cu colegul de munca depinde activitatea ta profesionala, singura optiune pentru a face munca ta durabila este de a lua problemele in propriile maini.
Iata cateva trucuri utile pentru a face fata unui coleg difcil:
Incepe prin a te analiza pe tine Esti sigur ca cealalta persoana este cu adevarat problema si ca nu exagerezi? Ai intampinat mereu dificultati cu acelasi tip de persoana sau situatii? Ai un anumit tipar de interactiune cu colegii? Recunosti ca ai puncte vulnerabile, care sunt usor de atins? Incepe intotdeauna cu auto-examinare pentru a determina daca obiectul de atentie il reprezinta intr-adevar actiunile altei persoane. Poate ca si tu ai nevoie de niste schimbari! Abordeaza problemele intr-o discutie privata Este de preferat sa nu intri intr-o disputa in public, caci acest lucru il inversuneaza si mai mult. Cauta sa discuti cu persoana cu care ai aceasta problema intr-o discutie privata. Vorbeste cu acest coleg concentrandu-te pe experienta ta. Nu vorbi in numele tuturor, ci doar in numele propriei persoane, facand referire la lucruri ce pot fi schimbate. Poti explica colegului care este impactul actiunilor lui asupra ta si ii poti propune niste solutii concrete astfel incat sa remediati problemele dintre voi.
Incearca sa stabilesti o alianta Construirea unei aliante cu acesta persoana dificila de la locul de munca este inteligenta, eficienta pentru dezvoltarea relatiilor profesionale, si cruciala pentru a colabora cu aceasta.
Stabileste-i limite Incearca sa-i lasi spatiu de actiune, insa stabileste anumite limite astfel incat acest coleg dificil sa stie pana unde poate sa mearga. Asadar, nu va lasati subjugati! Atunci cand drepturile voastre sunt incalcate, explicati-i ce anume va deranjeaza. Astfel, ii vei da ocazia sa faca schimbarile necesare in ceea ce priveste atitudinea fata de tine.
Creeaza calm din haos Pastrarea calmului este o tehnica de baza care ilustreaza modul de a gestiona situatiile critice. Asadar, comunica, anticipa, razi si gestioneaza. Ramanand calm chiar daca colegul tau se agita ori te provoaca, este cel mai bun pas pe care il poti face.
Nu-i alimenta invidia Daca percepi ca al tau coleg resimte invidie inzecit, privilegiile tale ii vor da sentimentul unei dureroase nedreptati. Ar fi bine sa nu te lauzi prea mult in preajma lui cu bonusurile sau rezultatele tale, caci il vei face sa simte o invidie si mai mare iar relatiile cu el vor fi deteriorate.
Nu dramatiza conflictele Mai ales daca esti o persoana calma, rabdatoare, tendinta este sa te astepti ca si ceilalti sa fie la fel. Insa, in realitate mania nu are acelasi sens pentru toti, iar unele persoane isi expima furia mai des si mai usor. A dramatiza o rabufnire a unui coleg care este constant iritat, nu este in avantajul tau. Mai ales ca furia acestuia trece la fel de repede cum s-a ivit.
Pastreaza liniile de comunicare deschise Comunica cu colegul tau deschis, sincer si in mod frecvent. Explica-i limpede motivele si intentiile tale incercand sa fii cat mai clar si ferm in exprimare, astfel incat sa nu lasi loc de interpretari. Alege sa-i spui deschis ceea ce te nemultumeste in loc sa-l barfesti cu ceilalti colegi. Iar cand ii transmiti aceste nemultumiri, cauta sa fii cat mai precis, concentrandu-te pe criticarea comportamentului si nu a persoanei.
Nu te lasa antrenat in competitii inutile Colegul tau vrea sa castige mereu? Chiar si cand e vorba de cea mai reusita gluma? Nu te lasa antrenat in acest joc care creeaza un climat stresant. Unele persoane au nevoie de victorie pentru a-si mentine echilibrul. De aceea, pentru a reechilibra relatia cu aceste persoane dificile, poti renunta la mici victorii, insa gandeste-te bine la care. De exemplu, pierderea unor mize mai putin importante pentru tine, precum a-l lasa sa castige la o partida de sah, s-ar putea sa te ajute sa colaborezi mult mai bine cu el. Iar atunci cand competitia propusa de el iti displace, pune-i limite. Si daca limitele tale sunt intrecute, poti sa-i reamintesti ca nu e o competitie intre voi.
Foloseste umorul Hohote de ras ajuta in diminuarea tensiunii si reducerea barierelor! De asemenea puteti sa abordati problemele cu umor bland si un usor sarcasm, pentru a gestiona situatiile dificile.
Fii rational Fii vocea ratiunii si gestioneaza relatia cu diplomatie. Aceasta inseamna a spune lucrurilor pe nume si a stabili asteptarile si limitele in relatie cu colegul tau intr-o maniera asertiva. Adoptand si tu comportamente regresive precum tipete, insulte, injurii si violenta fizica nu vei face decat sa pui paie pe foc...si poate ca nu este intocmai ceea ce iti doresti tu, nu-i asa?
Gaseste distanta potrivita Datorita tensiunilor poate vei fi tentat sa incerci sa-l eviti. Daca este un coleg pe care il poti tine la distanta fara ca activitatea ta sa aiba de suferit, nu ezita sa faci acest lucru, daca de asta ai nevoie pentru a-ti asigura echilibrul si linistea. Insa, daca postul pe care il ocupi este de asa natura astfel incat sunteti nevoiti sa interactionati, strategia de a-l tine departe pe acest coleg nu este intocmai cea mai potrivita. Pana cand unul dintre voi se muta pe un alt departament sau isi schimba locul de munca, mai bine incerci sa-i faci fata.
Cere sprijin din alta parte A te confrunta cu un coleg dificil in viata profesionala este o situatie frustranta, istovitoare si chiar primejdioasa uneori. Cauta sprijin din partea celorlalti colegi, cere-le sfaturi, incurajare...mai ales ca s-ar putea ca si lor sa le dea dureri de cap personalitatea colegului de care va plangeti. Atunci cand decizi asta, atentie cand, cum si cui soliciti ajutor sau asistenta. Angajeaza-te in astfel de demersuri doar daca esti sigur ca nu vei inrautati situatia. In caz contrar, risti sa devii un plangacios sau reclamant in ochii colegului tau. Daca plangerile tale sunt prea frecvente, managerii se pot intreba de ce nu reusesti sa rezolvi propriile probleme si chiar poti fi tu etichetat ca fiind o persoana dificila. Ba chiar mai mult, uneori chiar managerii pot reprezenta parte din problema.
Nu le ataca imaginea despre sine Este nerecomandabil sa le ataci imaginea pe care o au despre sine. Chiar daca prin comportamentul lor iti trezeste dorinta de a exploda si de a-i adresa cele mai urate insulte, ar fi util sa eviti astfel de confruntari. Lezandu-i imaginea de sine nu vei face altceva decat sa le sporesti violenta, dorinta de a invinge, de a domina, etc. Multiplica canalele de comunicare Pentru a te asigura ca informatiile profesionale transmise acestui coleg nu au fost ignorate, deformate sau interpretate gresit, cauta sa multiplici modalitatile de comunicare. De exemplu, trimitandu-i pe email sau printand si oferind in scris informatiile pe care tocmai le-ati exprimat verbal, va usura colaborarea voastra.
Buroaga (Rosu) Ionela cabinet individual PsyHelp
Recomandă acest cabinet